
Koule v Olomouci: Drábkova hra o dopingu, samotě i pádu atletické hvězdy dostává nový tvar
Kultura
4.6.2025
roc jap
Kultovní hra Koule se po více než deseti letech znovu objeví na divadelních prknech – tentokrát v originálním nastudování Moravského divadla Olomouc. Inscenace režisérů Darka Krále a Romana Vencla nabízí nový pohled na příběh bývalé vrhačky Mileny, jejíž osud nese nejen otisk dopingové minulosti, ale především silnou výpověď o osamělosti, ztrátě identity a lidské touze po uznání.
Král & Vencl: Zbyli jsme si na sebe
Pro tohle představení vznikla úplně nová režisérská dvojice KRÁL – VENCL. Prý jste si na sebe zbyli...
VENCL: Ano, ta spolupráce vznikla trochu omylem. Měl to režírovat David Drábek, ale ze zdravotních důvodů nebyl schopen. A necelé tři týdny před začátkem zkoušení jsme hledali adekvátní náhradu... Kterou jsme ovšem nenašli a tak to tak trochu zbylo na nás. Ale nelitujeme toho, že ne?
KRÁL: Bylo to pro mě trochu těžší v tom, že jsem dělal i tu přechozí Kouli v Hradci Králové. Ale Roman ji neviděl, tak jsem mu zakázal se na ni dívat a já jsem prodělal lobotomii, takže jako bych ji taky neviděl. I tak ale bylo těžké se od ní odpoutat. Nicméně jsme si to nějakým způsobem přepsali a vznikla tak naše verze, která je vlastně daleko lepší (smích).
V čem?
KRÁL: Jiná je hlavně v tom, že ta původní Koule byla spíš taková one woman show pro Pavlu Tomicovou. S Romanem jsme ji pojali daleko více divadelně, upravili některé reálie, změnili postavy, některé přidali...
VENCL: Pro Olomoučany je přitažlivé, že se část příběhu odehrává na Hané, postava atletky Mileny totiž pochází z Víceměřic, což je tady nedaleko. Tak jsme tu hanáckou strunu rozehráli více, objeví se tam třeba postava Karla Plíhala... Ale je tam třeba i minulý a možná i budoucí předseda vlády.
KRÁL: Fuj. Nestraš.
VENCL: (smích) Taky je tam jeden z radních České televize, který má i svůj diskuzní pořad.
Jaká tedy olomoucká Koule bude?
KRÁL: Myslíme si, že hodně vtipná. Davidův humor – mnohdy dosti nekorektní – tam zůstává, stejně jako ty hlubší tóny, které jeho hry mají. Je to takové až kabaretní představení. Věříme, že diváci se budou hodně smát.
Vypadá to, že jste si jako neplánovaná dvojice docela sedli...
KRÁL: Z té počáteční paniky, kterou jsem měl nejen tehdy v Opeře, kde jsme se na tom domluvili, ale ještě i potom tady v divadle, jsem se naštěstí dostal. Víte co? Já Davida Drábka znám skoro celý život, studovali jsme spolu. Jeho svět je i můj svět. Někoho dalšího do toho dostat během čtrnácti dnů je prostě těžké. Ale když se to podaří a dotyčný ten humor pochopí, transformuje to do svého humoru – což se přesně stalo – tak to pak vlastně tak těžké není. Jakmile jsme našli klíč, už to bylo snadné.
VENCL: Já v tom původně měl hrát a moc jsem se na to těšil. Mou roli jsme nakonec dali Vendulce Novákové...
Až tak?
VENCL: Ano, až takhle s tím jde v rámci Drábka lavírovat.
KRÁL: Člověk, který jde dělat Davidovy věci, musí být trochu praštěný, ulítlý... Musí pochopit, že některé události ve hře slouží čistě humoru, že nemají třeba ani logiku. Drábek by pro vtip prodal i svou babičku, aby se lidi smáli, udělá cokoliv. Tohle Roman rychle pochopil.
VENCL: Moc nám pomohlo, že herci věřili našemu výkladu a zároveň přinášeli svoje nápady; spousta z nich se do výsledné podoby promítla.
Dohlížel na vás David Drábek alespoň distančně?
KRÁL: Nechal to na nás.
VENCL: Ale přijede na veřejnou generálku.
A bojíte se?
VENCL: Já si myslím, že ne tolik jako on. (smích)
KRÁL: Ta situace mu zdravotně bohužel neumožňovala, aby se na zkoušení přijel podívat. Ale jak říkám, když někoho znáte tak dlouho, tak víte, jak se bude chovat, jak by reagoval na tuhle situaci... Už jsme si to vícekrát vyzkoušeli a vždycky byl spokojený.
-jap-
Uvedení rozhlasové hry Koule na stanici Českého rozhlasu Vltava způsobilo v roce 2011 velký poprask. Příběh o atletce Mileně, který se mimo jiné zabývá předlistopadovými praktikami státem řízeného dopingu a jejich dopady na zdraví a osudy sportovců, si někteří spojovali s reálnými postavami české atletiky. Soud ale snahu o zákaz provozování Koule zamítnul, z úspěšné rozhlasové hry se stala úspěšná hra divadelní a teď po letech přichází ve speciální úpravě na jeviště Moravského
divadla. To se tak stává teprve druhou českou scénou, která Kouli uvádí – tentokrát však v novém, svébytném zpracování režijní dvojice Darek Král a Roman Vencl, jež se rozhodla nejít cestou kopie, ale vytvořit originální interpretaci.
„Spolu s dramaturgyní Terezou Matějkovou jsme s Darkem Králem vytvořili inscenaci, která vzdává poctu původní hře a poetice Davida Drábka, ale zároveň se nebojí vykročit novým směrem,“ uvedl Roman Vencl, umělecký šéf souboru činohry a režisér inscenace. Původně měl Vencl v inscenaci pouze hrát, k režii se dostal nečekaně poté, co autor David Drábek musel ze zdravotních důvodů od režijní spolupráce odstoupit. Na inscenaci pracoval Vencl v tandemu s Darkem Králem, autorem hudby, a dlouholetým blízkým spolupracovníkem Davida Drábka.
„Text Koule je sice již více než deset let starý, má ale obrovskou kvalitu a je vystavěn na nadčasových tématech. Proto se nám s Darkem a Romanem podařilo nalézt řadu aktuálních výkladů, které se následně promítají do naší inscenace. Kromě velké dávky humoru se tak do její finální podoby podařilo dostat i temné podtóny, které akcentují témata osamělosti a zneuznání hlavní hrdinky, která se rozhodla, že se se svými démony vypořádá tím, že svůj život opřede lží a deziluzí vůči svému okolí i sobě samé,“ uvedla Tereza Matějková.
Ústřední postavou zůstává Milena – bývalá koulařská hvězda, někdejší šampionka, dnes žena žijící z vlastní minulosti, objíždějící besedy a udílející nevyžádané rady. Pod slupkou úspěchu se však skrývá osamělost, nejistota a vnitřní bolest. Nad jejími úspěchy visí otazník: byly dosaženy poctivě, nebo za pomoci dopingu? A co když byla jen součástí systému, který ji zlomil?
Nové olomoucké nastudování kombinuje komedii, absurditu i tragiku – styl typický pro Drábkovo dílo. Režiséři kladou důraz na vnitřní svět hlavní hrdinky a na témata, která zůstávají aktuální i dnes: samota, ztráta vlastní hodnoty, zklamání a touha po uznání.
„Dnes už téma dopingu tolik nerezonuje. Ale samota a ztráta vlastní hodnoty jsou témata, která zůstávají,“ říká režisér Darek Král.
Inscenace je koncipována ve dvou rovinách – zpočátku sledujeme realistický rozhovor v kulturním domě, později se příběh přesouvá do absurdního, bizarního světa Mileniných představ. Na scéně se tak vedle sportovkyň a sportovců objeví například doktor Cvach, Gustáv Husák nebo potkanka Vendulka. Právě střídání tónů a vrstev reality a fantazie je jedním z nejvýraznějších rysů inscenace a typickým znakem Drábkova stylu.
Hlavní roli Mileny ztvární Jana Posníková, pro kterou jako by byla role napsána přímo na tělo. Herečka dokonce v rámci příprav na roli prošla i speciální vrhačskou průpravou pod vedením atletického trenéra. „Jana je skvělá volba. Má v sobě obrovskou sílu, dravost i autenticitu. Je základním kamenem celé inscenace. Věřím, že si ji diváci zamilují,“ říká režisér Král.
„Tato role je pro mě největší výzvou, se kterou jsem v Moravském divadle setkala. Milena není úplně sympatická paní, není ani moc chytrá a rozhodně není morálním vzorem. Je velký dříč a dokázala jít si za svým cílem, což s sebou kromě úspěchu nese různé oběti, smutek i osamocení. Je mi jí vlastně líto. Jsem ale ráda, že jsem ji potkala. Připomíná mi, že máme život ve svých rukou a taky že nic netrvá věčně,“ uvedla Posníková.
Vedle Jany Posníkové se inscenaci představí také Vendula Nováková, Lukáš Červenka, Kristína Jurková, Lenka Kočišová, Ivana Plíhalová, Marek Pešl, Jan Vrbacký a Ilona Krejčí, j.h.
Režijní dvojice Darek Král a Roman Vencl přináší autorský pohled s důrazem na osobní rovinu příběhu, zatímco dramaturgyně Tereza Matějková pomohla formovat celkovou koncepci inscenace. Výraznou vizuální stránku zajišťuje scénograf Marek Zákostelecký a kostýmní výtvarnice Sylva Zimula Hanáková. Hudbu k inscenaci složil Darek Král, který se tak na výsledné podobě podílí hned v několika klíčových rovinách.
Koule v Moravském divadle Olomouc je návratem k silnému příběhu, ale i odvážným krokem vpřed – osobitá inscenace, která propojuje historii, absurditu i nadčasové emoce. Režisérské pojetí reflektuje nejen minulost, ale i současnost – a nabízí emocionálně silný divadelní zážitek, který osloví dnešního diváka.
Premiéra se uskuteční 6. června 2025 v 19 hod v Moravském divadle Olomouc.
roc jap

DNES
Tipy na víkend: Festival filharmonie, Vyznání růžím, Svátky města i soukromý koncert Paľa Habery
Sport
5.6.2025
Být pevnou střechou nad mládežnickými kluby, přeje si generální manažer BK Olomoucko
Sport
5.6.2025
Baseballový svátek míří do Olomouce
Zprávy z regionu
5.6.2025