UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Konec rozhrkaných vlaků se blíží. Za dva roky je nahradí moderní RegioPantery
Zprávy z regionu
6.1.2021
Jan Procházka
Klimatizace, zásuvky, wifi, bezbariérový přístup… Sedmadvacet nových vlaků RegioPanter bude jezdit po elektrických tratích Olomouckého kraje. První jednotky dorazí zhruba za dva roky, obsluhovat budou i tou dobou již modernizovanou a elektrifikovanou trať Olomouc - Uničov - Šumperk. Nahradí tak hlavně klasické motoráky, které už mají na kontě několik desítek let služby.
RegioPantery přijedou v roce 2023, do té doby musí stačit, co je
“Je to zřejmě největší zakázka, jakou za toto volební období podepíšeme,” konstatoval dnes hejtman Josef Suchánek těsně před tím, než připojil svůj podpis na dokument, který vznikal několik let a nese nepříliš atraktivní jméno Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou k zajištění dopravní obslužnosti vlaky regionální dopravy pro provozní soubor Elektrická síť – střed a nová infrastruktura. Přeloženo do běžné řeči: jedná se o objednávku regionální železniční dopravy na stávajících a nových elektrických tratích, která bude platit na roky 2023 až 2032. Dráhy se v ní mimo jiné zavazují, že výrazně obmění současný vozový park.



Podle smlouvy, kterou dnes zástupci kraje a ČD podepsali, najezdí vlaky za deset let více než 40 milionů kilometrů.
Foto: 2 x Jan Procházka, 1x Škoda Transportation
RegioPantery a moderní cestování

Jednotky budou disponovat dostatkem místa pro přepravu osob na invalidním vozíku, úložnými prostory pro zavazadla včetně univerzálního prostoru pro uložení kočárků, jízdních kol nebo zvlášť objemných spoluzavazadel a dále budou vybavené moderním audiovizuálním informačním systémem s LCD monitory, který bude cestující informovat o průběhu jízdy, např. o cílové stanici, směru jízdy, následující zastávce a také o mimořádnostech na trase. Nástupní dveře budou posuvné a ovládat se budou snadno tlačítky. Za jízdy budou dveře blokovány proti otevření. Uzavření a také jejich blokování proti otevření se bude provádět již před rozjezdem vlaku. Nevidomí pak budou moci použít k ovládání nástupních dveří vlaku speciální vysílačku pro nevidomé.
“Dnes na těchto tratích jezdí vozy, které jsou zhruba třicet let staré. Tuto techniku chceme nahradit zbrusu novou,” zmínil generální ředitel drah Ivan Bednárik a doplnil, že průměrné stáří vozového parku ČD se daří postupně snižovat. “Dnes je to zhruba 24 let,” potvrdil. Na nové vlaky si ale budou cestující muset počkat ještě dva roky, poprvé se s nimi projedou na začátku roku 2023, kdy začnou nahrazovat zmiňované zastaralé motoráky, které doposud brázdí většinu tratí. S těmi dráhy už do budoucna nepočítají a neplánují tedy ani žádnou jejich další modernizaci. K modernizování vozového parku a hlavně přechodu na elektrický pohon nutí dopravce i zvyšující se tlak na snižování emisí a co největší ekologičnost provozu. Právě vozy RegioPanter by měly tyto přísné požadavky splňovat. “Celkem jich do kraje podle smlouvy nasadíme dvacet sedm,” slíbil Bednárik. Cestující už tento typ vlaků znají. “Tři nízkopodlažní elektrické jednotky RegioPanter, které byly zakoupeny za finanční podpory ROP Střední Morava, jezdí od roku 2012 na trati z Nezamyslic do Olomouce, Šumperka a Koutů nad Desnou a zajišťují cca 43 % všech spojů páteřní linky Nezamyslice – Olomouc – Šumperk,” uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Masivní nasazení RegioPanterů podle drah i kraje přinese podstatně vyšší komfort cestování i na ostatní elektrifikované tratě, jezdit by měly i do Přerova či Hranic. Postupné vyřazování zastaralých souprav a jejich náhrada za RegioPantery potrvá podle smlouvy až do roku 2024.

Jeden z nejčastějších obrázků na neelektrifikovaných regionálních tratích. Motorový vůz řady 843, který se vyráběl v devadesátých letech. Dokud nebude zprovozněna elektrická trakce, vrátil se tento motorák i na zrekonstruovaný úsek mezi Olomoucí a Šternberkem.
Foto: Jan Procházka
Investice přinese i nová místa
Jak potvrdil ředitel Ivan Bednárik, nasazení nových vlaků přinese i další pozitiva pro region. “Přímo v olomouckém depu vznikne nová údržbová základna, která bude mít tyto vlaky na starosti. Pokud jich tu bude tolik, je totiž nesmysl, aby se servis prováděl někde jinde,” konstatoval Bednárik. Vznikne tak podle něj padesát až sto nových pracovních míst. “A to včetně vysoce kvalifikovaných, protože ty vlaky jsou plné složitého softwaru a systémů, které potřebují náležitý servis,” vysvětlil ředitel. RegioPantery by podle něj měly sloužit zhruba třicet až čtyřicet let. Jeden při současných cenách vyjde na přibližně 160 milionů korun.
Cestování devadesátá léta minulého století versus dvacátá léta jednadvacátého. Oba snímky dělí osm let, přičemž ten vlevo je paradoxně z dnešního dne. Tři RegioPantery provozují v kraji dráhy už od roku 2012 na trati z Nezamyslic do Koutů nad Desnou. Dalších sedmadvacet jednotek dorazí během let 2023 a 2024 a snad definitivně tak vytlačí zastaralou techniku a přinese moderní dobu i na ostatní tratě.
Foto: Jan Procházka
Nové vlaky posviští stošedesátkou
Objednávka nových vozů jde navíc ruku v ruce s modernizací a elektrifikací trati Olomouc - Uničov - Šumperk. Ta by měla po dokončení splňovat i náročné požadavky na bezpečnost. Na trati totiž bude provozován zabezpečovací systém ETCS. Ten dokáže předejít nehodě a v případě potřeby vlak s tímto programem zastavit. Jak uvedl Jiří Svoboda, ředitel Správy železnic, která celou akci realizuje, půjde o vůbec první regionální dráhu, na které se bude jezdit maximální možnou rychlostí 160 km/h. “Jízdní doba osobních vlaků mezi Olomoucí a Uničovem se tak zkrátí ze současných 40 na 26, respektive 28 minut. Ve špičkách pracovních dnů je doplní spěšné vlaky, které zvládnou cestu mezi oběma stanicemi dokonce za 17 minut,“ zmiňuje Svoboda. Na první úsek mezi Olomoucí a Šternberkem se vlaky vrátily před pár týdny, dokončení stavby s celkovými náklady téměř 4,8 miliardy korun se předpokládá v roce 2022.

Nové moderní vlaky budou moci využít maximální rychlosti 160 km/h. Vybaveny budou navíc nejmodernějším evropským zabezpečovacím systémem ETCS, který umí zabránit nehodám.
Foto: Jan Procházka
Olomoucký kraj se tak za dva roky v tuzemské železniční dopravě stane premiantem. Nejen, že nikde jinde tak rychlé regionální tratě nejsou a zatím ani nebudou, i vozový park bude patřit k těm nejlepším v republice. Z celkového počtu šedesáti kusů, které dráhy objednaly, jich totiž do regionu zamíří téměř polovina. “V rámci všech krajů je to rekordní číslo,” potvrdil ředitel Bednárik.
RegioPantery jsou vítězem tendru na dodávku regionálních vlaků. Vyrábí je konsorcium firem Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Prototyp vyjel v roce 2011. Kromě Česka jezdí také na Slovensku, v Estonsku a Lotyšsku.
Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz


DNES
Dnešek: Jurský svět i přátelství s draky
Zprávy z regionu
7.7.2025
Projeďte si na kole Drahanskou vrchovinu. Nový cyklobus vás zaveze z Olomouce přes Plumlov až na Konicko
Tipy a názory
7.7.2025
Dnešek: výstava ikonických motocyklů Ducati i raketový vzestup Led Zeppelin
Zprávy z regionu
5.7.2025