Zprávy z regionu
15.2.2021
Jan Procházka
Klidně i tři vlaky za sebou projedou, než se na přejezdu na Holické zvednou závory. Rušná trať na Ostravu znepříjemňuje život řidičům, kteří tudy jedou zadní cestou do Holice a dále třeba na Přerov. Teď by měl celou situaci vyřešit nový nadjezd. Budovat se začne příští rok v létě, hotový pak má být na konci roku 2023.
Pokud tudy pravidelně jezdíte, víte, že tahle “zkratka” se může pěkně protáhnout. Po hlavní trati mezi Prahou a Ostravou ve špičce jezdí vlaky doslova co pár minut, mimo ni je zase na trati zvýšený pohyb vlaků nákladních; nezřídka však kolonu čekajících aut způsobí “pouhá” líně se ploužící drezína. “Podle letošního grafikonu vlakové dopravy místem denně v každém směru projede přibližně sto padesát vlaků,” potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Řidiči tedy jistě s povděkem přijmou řešení, které se po několika letech odkladů konečně ocitlo těsně před realizací. Rušná trať bude přemostěna a přejezd zrušen. Správa železnic (SŽ), která má na starosti prakticky veškerou železniční infrastrukturu, chce ke stavbě přistoupit i proto, že s ohledem na intenzitu provozu je tento přejezd potenciálně nebezpečným místem. A to i přesto, že tu za poslední roky nedošlo k žádné srážce s auty. “Od roku 2008 evidujeme na tomto železničním přejezdu pouze jednu mimořádnou událost, a to 30. května loňského roku, kdy došlo ke střetnutí vlaku s chodcem, který následkům nehody podlehl,” potvrdil mluvčí drážní inspekce Martin Drápal. Ke srážce s chodcem v těsné blízkosti přejezdu došlo i v roce 2012, i tehdy byly následky nehody bohužel fatální. I pro ně by nyní měl být nadjezd bezpečnější, počítá se u něj totiž s chodníkem a také pruhem pro cyklisty.
Na nový nadjezd si nicméně ještě počkáme. “V současné době se zpracovává dokumentace pro stavební povolení. Termín zahájení prací předpokládáme v červnu 2022 a jejich dokončení do prosince 2023,” prozradil Gavenda. Realizace stavby je podle rozdělena na dvě sezóny. “Je to kvůli technologickým procesům, které nemohou probíhat v zimním období. Nutná je i návaznost na projednané výlukové časy traťového úseku Přerov – Olomouc,” vysvětlil Gavenda. V prvním roce tak SŽ předpokládají přípravné práce, zřízení násypu nové komunikace a opěr mostu bez nutnosti uzavírky silnice a výluk drážní dopravy. “Ve druhém roce výstavby pak dojde k dokončení nadjezdu včetně nové komunikace a jejímu navázání na stávající silnici. Tyto práce již budou znamenat určitá omezení pro drážní nebo silniční dopravu,” připustil Gavenda. Podle něj se bude jednat o dočasné výluky vždy jedné traťové koleje, případně výluky v nočních hodinách. Konkrétnější harmonogram by měl vzejít z koordinace se Správou silnic Olomouckého kraje.
Nový most povede kousek stranou stávajícího přejezdu. Díky tomu se mimo jiné minimalizuje doba, po kterou bude úsek pro auta neprůjezdný.
Foto: Jan Procházka
Most nebude přímo kopírovat stávající přejezd, vlnovitým prohnutím se mu vyhne. “Je to výhodné i pro stavební činnost, protože to minimalizuje dobu, po kterou budou nutné zmiňované uzavírky komunikace,” vysvětlil Gavenda. Podoba mostu pak vychází z požadavků na zohlednění výšky stávajícího trakčního vedení, SŽ chtěla také minimalizovat zásah do stávající výstavby a infrastruktury. “Zároveň musí nadjezd umožňovat nové zajištění dopravní obslužnosti nemovitostí v blízkosti přejezdu podle platných norem a předpisů,” doplnil Gavenda.
Celý projekt by měl Správu železnic vyjít na zhruba 236 milionů korun. “V rámci zpracování dokumentace pro stavební povolení však mohou být náklady ještě upřesněny. V současné době předpokládáme financování ze Státního fondu dopravní infrastruktury,” uzavřel Gavenda.
DNES
18.4.2021
17.4.2021
17.4.2021