Kofila slaví sto let, ročně se jí v Olomouci vyrobí na třicet milionů - OLOMOUC.CZ
Reklama

Pondělí 19. května 2025, svátek má Ivo, venku je 10.2 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Kofila slaví sto let, ročně se jí v Olomouci vyrobí na třicet milionů

Zprávy z regionu

9.2.2023

roc jap

Tyčinka Kofila, jeden z produktů, které se vyrábějí v olomouckém závodě Nestlé - Zora, slaví sto let v obalech talentovaných studentů grafického designu. Patří mezi pětici nejprodávanějších tyčinek na trhu, za loňský rok jich olomoucký závod opustilo více než třicet milionů kusů.

Příběh tyčinky Kofila se začal psát v roce 1923 pod značkou Orion. “Kofilu si oblíbily generace Čechů i Slováků. Aktuálně je pátou nejoblíbenější tyčinkou na trhu,“ popisuje ředitel závodu Nestlé Zora Jan Fišer. V roce 2022 se tyčinek prodalo na 744 tun, tedy více než 30 milionů kusů. Poptávka roste zejména před Vánoci a Velikonocemi. „Je to český a slovenský unikát, jinde ji najdete jen stěží,“ pokračuje Fišer a dodává, že v menším množství se objevuje například ve speciálních obchodech pro krajany v Anglii.

„Tyčinku Kofila si lidé spojují především se specifickou chutí kombinující čokoládu s jemnou kávovou náplní. Do náplně Kofily využíváme pastu s pomletými praženými kávovými boby,“ komentuje Fišer. Na 744 tun tyčinek je třeba 17,42 tun této pasty. Čokolády je pak na stejné množství tyčinek potřeba 387 tun.

Proces výroby jedné tyčinky trvá necelou hodinu. Ročně jich olomoucký závod opustí na třicet milionů kusů. Míří převážně do Česka a Slovenska.

Foto: Jan Procházka

Kakao využívané ve výrobě je udržitelně získávané. Kofila i ostatní výrobky ze závodu Zora jsou tak vyráběné ze 100% udržitelného kakaa. Od roku 2009 Nestlé v rámci svého programu Nestlé Cocoa Plan zlepšuje život farmářů a zvyšuje kvalitu pěstovaného kakaa. Do roku 2030 plánuje investovat celkem 30,6 miliard Kč na vymýcení dětské práce.

Továrna také využívá elektřinu z obnovitelných zdrojů. V provozu navíc zrušili plynové kotelny a přešli na zelenou páru, došlo díky tomu ke značnému omezení vyprodukovaných emisí.

Stejně jako před sto lety i nyní dává Kofila šanci mladým umělcům. Ke 100. výročí uvádí Nestlé designovou edici, která vznikla ve spolupráci s ateliérem Grafický design Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Studenti zlínské univerzity navrhli téměř osmdesát unikátních designů, z nichž bylo vybráno sedm nejzajímavějších. „Můj návrh jasně komunikuje značku Kofila společně s hvězdou Orion a číslovkou 100 odkazující na výročí. Realizoval jsem ho formou linorytu,“ říká autor vítězného návrhu Ivan Večerek (na snímku).

Foto: Jan Procházka

Pozornost se věnuje také obalovým materiálům. Zatím posledním zefektivněním výrobního procesu tyčinky bylo spuštění automatického case-packeru a ABB robotů pro automatickou paletizaci. Obal Kofily je plně recyklovatelný a při distribuci tyčinek se využívají recyklované kartony.