Reklama

Úterý 19. března 2024, svátek má Josef, venku je 2 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Hotovo. Do centra se vrací tramvaje

Zprávy z regionu

21.11.2017

Autor: roc

Po sedmi měsících náročné práce se vrací doprava do centra Olomouce, na nejstarší část olomouckých tramvajových tratí. Rekonstrukce komunikace, chodníků a tramvajové trati v ulici 1. máje byla nejvýznamnější investiční akcí statutárního města Olomouce do dopravní infrastruktury v posledních letech. Veřejnost teď získává zpět oblíbenou a pohodlnou formu hromadné dopravy, navíc v bezpečnější a rychlejší podobě. Samozřejmostí při rekonstrukci této významné komunikační tepny byla i kompletní rekonstrukce inženýrských sítí, chodníků a mobiliáře.  

Foto: Jan Procházka

K rekonstrukci ulice 1. máje radnice přistoupila především kvůli nevyhovujícímu stavu staré tramvajové trati. „Rekonstrukce ulice 1. máje byla dlouho připravovaným krokem, který byl pro další fungování dopravy ve městě zásadní. Bez rekonstrukce by zde musel brzy tramvajový provoz skončit,“ řekl investiční náměstek primátora Filip Žáček. Jak dodal, poslední půlrok v praxi potvrdil důležitost ulice pro celé město. „Samotná výluka a dočasná dopravní omezení během rekonstrukce jasně ukázaly, jak významná tato část sítě pro dopravu v Olomouci je.“

Foto: Jan Procházka

Stavba začala 7. dubna a hotové dílo bylo předáno 21. listopadu. V průběhu těchto sedmi měsíců byl kompletně vyměněn celý kolejový svršek, nové koleje byly uloženy do speciálního lože, které dovoluje výrazně bezpečnější a tedy i rychlejší a tišší provoz tramvají, uskutečnila se rekonstrukce inženýrských sítí, zcela nové jsou povrchy komunikace i chodníků a ve prospěch chodců se změnil i poměr plochy silnice a chodníků. Součástí rekonstrukce byl i pečlivý archeologický průzkum, jehož výsledky zásadně přispěly k doplnění některých kapitol v historii města Olomouce. Nejvýznamnějším nálezem byly rozsáhlé pozůstatky Hradské brány, kterou bude nyní veřejnosti připomínat bronzový model brány na žulovém podstavci, a dále množství nálezů z doby Velkomoravské říše či například barokní kanalizace. Hradskou bránu bude připomínat také speciální 360stupňové video, zachycující odkryté základy této stavby. Video bude umístěno na webových stránkách města.

Přes čtyři stovky metrů dlouhý úsek nejstarší části olomoucké tramvajové sítě patří současně k nejdůležitějším dopravním tepnám ve městě. Rekonstrukce byla organizačně velmi náročná a vynutila si rozsáhlá opatření v systému individuální i hromadné dopravy.

Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka

Díky komplexně pojaté rekonstrukci mohou nyní tramvaje bezpečně a pohodlně vozit cestující mezi centrem Olomouce, hlavním nádražím a východní částí města další desítky let. V první den obnoveného provozu, tedy ve středu 22. listopadu, bude od 14 do 17 hodin jezdit na okružní lince přes centrum města a třídu Kosmonautů historická tramvaj, jízdy budou zdarma.

V číslech

Tramvajová trať, která vede od hlavního nádraží přes centrum, patří k nejdůležitějším dopravním tepnám ve městě. Ve špičce tudy projede v každém směru tramvaj zhruba jednou za 3 minuty a 40 sekund

Jedná se o nejstarší a páteřní část olomoucké tramvajové sítě, v provozu je již od 1. dubna 1899.

Rekonstrukce ulice obnášela výměnu kolejového svršku, veškerých inženýrských sítí, vozovky, chodníků a mobiliáře. Původní chodníky v ulici měly plochu 1698 m2, nové chodníky z žulových desek o rozměru 40/30 cm mají plochu cca 2.700 m2, celkový nárůst plochy chodníků je více než 50 procent.

Z důvodu rozšíření chodníků až k tramvajovým kolejím nově automobily sdílí komunikaci s tramvajemi. V ulici proto vznikly zálivy o celkové ploše 550 m2, určené zejména pro vozidla zásobování, IZS a vozidla přepravující tělesně postižené

Na chodnících a silnici je použito celkem pět druhů dlažby (žulová 40/30 cm, žulová 10/10 cm, dlažba v parkovacích zálivech 18/20 cm, signalizační a varovné pásy pro nevidomé, nástupní hrany zastávek a nekuřácké zóny zastávek, 6/6 cm)

Levá kolej (ve směru od centra) má délku 402 metry, pravá kolej měří 400 metrů

Celkové náklady na stavbu činily 72 715 000 Kč bez DPH. Dotace z Operačního programu Doprava činila zhruba 37 milionů Kč.

roc