UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Do Telegraphu míří Má Vlast EDIT: Oslava českých a slovenských designérů
Zprávy z regionu
3.10.2022
roc jap
Krátící se dny, chladný vítr, červené jeřabiny a šípky. Houbařská sezóna v plném proudu, Dušičky za dveřmi. Po rozlehlých hanáckých polích se už prochází vrány a parky se barví do oranžova. Právě do Olomouce v půlce října míří páté vydání prodejního pop–up showroomu Má vlast EDIT. Uskuteční se od pátku 14. do středy 19. října v Telegraphu.
Vstupenky můžete zakoupit na serveru Goout, kompletní program je na stránkách akce.
Přijďte si koupit svetr nebo čepici od Jany Mikešové, šperky La Dominique Jewelry, přírodní tělovou kosmetiku The Green Theory nebo kožené kabelky KRAS. Dále Má vlast EDIT 05 představí například oděvy návrhářky Hany Frišonsové a značek Appre a About Studio, nábytek Verver či Ja/studio a tradičně vyráběné lité zvony Ribell. Těšit se můžete i na kolekce známých designérů jako Klára Nademlýnská a LEEDA nebo zástupců mladé generace - Jana Černého a Terezy Rozálie Kladošové.
Celý EDIT bude hostit olomoucký multifunkční prostor Telegraph sídlící v bývalé továrně na telegrafy v těsné blízkosti Hlavního nádraží. V pátek v 19:00 zde proběhne tradiční večírek k otevření pop-up showroomu, na němž bude možnost ochutnat české limonády Něco jako či Bacilli a ledové čaje yestea. Správnou atmosféru navodí brněnští Explicit se svým loungovým Moderate Sound. Jako obvykle je pop-up otevřený pro všechny. Platforma Má vlast EDIT chce pomocí svých eventů přiblížit tuzemské umění a design široké veřejnosti. Primárním záměrem je demokratizace módy a její zpřístupnění i zájemcům, kteří nejsou nutně zákazníky.
„Každý EDIT se snažíme představit nové umělce a věnovat pozornost i značkám ze Slovenska a menších měst. V Telegraphu bude tvorba například Davida Valnera - úspěšného designera skla z Olomouce, nebo slovenská kosmetika Fraela.“
V sále, který obvykle slouží jako kino, proběhne série přednášek primárně určená lidem, které zajímá businessová stránka kreativního odvětví nebo si chtějí rozšířit obzory o problematice týkající se lokálních značek - od prvotní myšlenky a produkce k marketingu a důležitosti vztahů uvnitř tohoto průmyslu. Zároveň přednášky dají veřejnosti nahlédnout do zákulisí uměleckých profesí.
Doprovodný program nabízí Má vlast EDIT poprvé. Díky multifunkčním prostorám Telegrafu je pro rozšíření aktivit správná příležitost a pozvání přijali zajímaví hosté. Kromě již známého pořadu #Trendspotting zakladatelky Holek z marketingu Pavlíny Louženské a novinářky They Kučerové si návštěvníci mohou zakoupit vstupenky na panelovou diskuzi „A proč je to tak drahý?!“ - fráze, se kterou se všichni kreativci setkávají téměř na denním pořádku, přednášku obsahující praktické informace „Jak začít značku“ se zakladatelkami Má vlast EDIT Ivonou Petružálkovou, Magdou Žůrkovou, Annou Derfler z olomouckého Derfler Studio zabývající se brandingem, a módní designerkou Terezou Rozalií Kladošovou. Specialitou bude workshop analogových koláží vizuálního umělce Alexandra Bela ve spolupráci s Vogue Czechoslovakia.
V designovém prostoru Loftu vznikne instalace z tradičních hanáckých krojů a oděvů současných módních designérů, například Zuzany Kubíčkové, Natalie Dufkové nebo studenta UMPRUM Tomáše Višňovského.



Foto: Benedikt Renč
Modelka: Veronika Hejlíková
Make-up a vlasy: Eliška Matějková
Styling: Magda Žůrková
Asistentka: Barbora Čiháková
Produkce: Ivona Petružálková
Studio: CashOnly Studio
Foto: Benedikt Renč
„Chceme představit tradiční lidový oděv v kontextu moderní doby. Historie etnografického regionu Haná je velmi bohatá a množství tradic se zde v živé formě uchovalo dodnes. Umělkyně Linda Procházka a Barbora Gábová pracují s artefakty z Hané a s uměleckými předměty dnešní doby.“
Editorial k EDIT 05 vznikl v pražském studiu CashOnly. Modelkou je olomoucká rodačka Veronika Hejlíková, která několik let spolupracovala se značkou Céline v Paříži. V modelech designerů, jež budou svou práci prezentovat v rámci pop-up showroomu zachytil fotograf Benedikt Renč.
Chceme, aby akce zanechala dojem kulturního zážitku, říká spoluzakladatelka Má Vlast EDIT Magda Žůrková
Jak se vlastně zrodila platforma Má vlast EDIT?
V první vlně covidové pandemie jsme kolem sebe měly spoustu známých a kamarádů, kteří měli připravené kolekce na zrušený Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Chtěly jsme jim pomoci svou tvorbu prezentovat a ideálně i prodat, a hned jak se začala rozvolňovat nařízení, uspořádaly jsme prodejní pop-up showroom v hotelu Maximilian v Haštalské čtvrti v Praze. Ten byl velmi úspěšný a podpořilo nás tenkrát spoustu osobností z dalších kulturních a uměleckých profesí.
Má vlast, ten název evokuje spíš hudbu, než fashion. Proč zrovna tenhle odkaz na Smetanu?
Názvy, zdá se, jsou vždy největší oříšek. Věděly jsme, že koncept bude o českých a slovenských designerech a proto jsme nechtěly používat žádná cizí slova. Což není jednoduché, protože spoustu věcí zní cool jen v angličtině. Ivonu Petružálkovou tenkrát nějak osvítilo a do druhého dne přišla s názvem "Má vlast". Hned jsem si vybavila Vltavu a české luhy a háje a také světově proslulé české hudební skladatele. EDIT - tedy "vydání", má označovat počet pop-up shorwroomů. Zároveň to ve spojení s "Má vlast" odděluje akci od známého hudebního díla.
U toho prvního pop-upu ale nezůstalo...
Tenkrát jsme do toho s Ivonou Petružálkovou (momentálně pracuje jako vedoucí projektů a produkční v lifestylových časopisech Mafry - tedy Esquire, Harper's Bazaar a Cosmopolitan) a Denisou Krškovou (modelka a herečka) šly téměř naslepo. Všechny jsme v ten čas byly na volné noze a v pandemii jsme chtěly zůstat aktivní. Každopádně kontakty na správných místech jsme měly dobré - Ivona pracovala dvacet let pro českou Elle, já zase s různými mladými designery - a určité produkční schopnosti také. Bohužel potom přišla další vlna, takže naše plány, že pop-upy s různým zaměřením budeme na zajímavých místech dělat pravidelně, nevyšly. Místo toho jsme společně s Natalií Kotrlovou (momentálně social media manager Cosmopolitanu a markeťačce v Ambiente) Má vlast EDIT přesunuly do online prostředí. Vytvořily jsme aktivní web a zaměřily se na Instagram a Facebook. Od té doby reagujeme na momentální situaci - tedy když je možné dělat fyzické akce, děláme je. I kvůli tomu, že po pandemii máme všechny full-time zaměstnání se nemůžeme webu věnovat tolik jako dříve. Má vlast EDIT je nevýdělečná, nezávislá platforma.
Přesto s každou další akcí zdviháte laťku. Co si vlastně mají čtenáři pod termínem pop-up představit?
Pop-up je akce konaná na nějakém místě dočasně. V Olomouci teď pořádáme už pátý. Vždy se snažíme, aby místo bylo samo o sobě něčím zajímavé, což zrovna Telegraph určitě je. Akci koncipujeme jako "showroom", takže se nejedná o nějaký market nebo trh, na které jsou lidé spíš zvyklí. Celý pop-up je vytvořený a plánovaný konceptuálně, s nějakou myšlenkou a účelem. Určitě nám záleží na přidané hodnotě prezentovaných prodejních věcí, aby dohromady s místem utvářeli celek a na návštěvníky nějak zapůsobili. Chceme, aby v nich akce zanechala dojem kulturního zážitku.
Takže co nás čeká?
Snažíme se o přiblížení lokálního umění a hlavně módy lidem, kteří se o ni primárně třeba ani nezajímají. Částečně se jedná o nějakou osvětu. Chceme, aby se návštěvníci na vlastní oči mohli přesvědčit, že česká a slovenská tvorba je kvalitní, krásná, estetická. Tradiční řemesla a řemeslná práce vymírá a zrovna v módní tvorbě dál žije, ačkoli si to lidé málokdy uvědomují. Značky, které můžete vidět na našich pop-upech produkují své věci v České nebo Slovenské republice, nejedná se o levnou výrobu v zahraničí využívající levnou pracovní sílu. I z tohoto důvodu je etická a mnoho tvůrců se snaží do procesu zapojit i další etické a udržitelné aspekty.
Velký důraz klademe i na marketing a PR, které jsme schopné akci, potažmo umělcům a značkám, zajistit.
Vy ale kromě té „showroomové“ části chystáte i přednášky a další program.
V rámci doprovodného programu si návštěvníci budou moci poslechnout zkušenosti z procesu přímo od tvůrců a dalších umělců, dále třeba právě marketingové tipy pro své projekty. Přednášky, panelová diskuze a workshop jsou novinkami, které poprvé představujeme právě na EDITU v Olomouci.
Čím to, že jste se rozhodly s platformou vyrazit zrovna do Olomouce? Ty čtyři předchozí byly vesměs v Praze...
Od počátku jsme přemýšlely, že bychom prodejní pop-up showroomy nechtěly soustřeďovat jen do Prahy. Olomouc jsme zvolily za prvé proto, že nás oslovil Telegraph, za druhé protože z Olomouce sama pocházím a pravidelně sem jezdím. Takže mám v Olomouci zázemí i kontakty, což zjednodušuje produkci celé akce. Nedovedu si představit, že bychom byly schopné ji pořádat ve městě, které vůbec neznáme. Produkční stránka věci je mnohem náročnější a komplexnější než se zdá. Každopádně otevřené jsme všemu a uvidíme, co bude další krok. Snažíme se pružně reagovat na situace.
roc jap

DNES
Dnešek: Velký vlastenecký výlet i závěr mezinárodního varhanního festivalu
Sport
14.9.2025
Mora slaví první výhru v sezóně
Zprávy z regionu
14.9.2025
Jednu uzavírku nahradí druhá. Litovelská se otevře, Polská se uzavře i kvůli opravě plynovodu
Sport
13.9.2025