Do Ostravy za 26 minut? První úsek vysokorychlostní železnice by se mohl začít stavět už za dva roky - OLOMOUC.CZ
Reklama

Sobota 10. května 2025, svátek má Blažena, venku je 6.6 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Do Ostravy za 26 minut? První úsek vysokorychlostní železnice by se mohl začít stavět už za dva roky

Zprávy z regionu

11.12.2023

Jan Procházka

Jedna z prvních vysokorychlostních tratí by mohla vzniknout nedaleko Olomouce mezi Přerovem a Hranicemi. Jak dnes oznámil ministr dopravy Martin Kupka, projekt je v pokročilé fázi a pokud získá potřebná povolení a podaří se včas vykoupit pozemky, mohl by se začít budovat už v roce 2026. Vlaky by se po něm mohly projet v roce 2032. Ambiciózní projekt celé sítě vysokorychlostní železnice by se měl budovat přibližně do roku 2050. Moderní vlaky by mohly jezdit mezi krajskými metropolemi více než třísetkilometrovou rychlostí.

“Kapacita současných hlavních tratí je na hraně a víc vlaků na ně nedostaneme,” řekl dnes při návštěvě Olomouce ministr dopravy Martin Kupka. Aby mohla být železnice využívána efektivněji, je podle něj nutné vybudovat vysokorychlostní tratě, po nichž by se proháněly supermoderní soupravy křižující nejen republiku, ale celý kontinent. “V okolních zemích se už takové projekty budují, vysokorychlostní železnice je trend v celém civilizovaném světě a my máme poslední příležitost naskočit, než nám tento vlak ujede,” podotkl Kupka. Díky tomu, že část dálkové osobní dopravy se přesune na nové tratě, těm stávajícím se podle něj uleví a bude možné je lépe využívat pro regionální a nákladní dopravu. “V konečném důsledku to výrazně uleví i silniční dopravě,” domnívá se Kupka.

Vysokorychlostní tratě se dnes projektují na teoretickou rychlost 350 kilometrů v hodině. A podle Správy železnic, která celý obří projekt připravuje, by se tak zkrátila cesta mezi krajskými městy z hodin na nižší desítky minut. Například z Olomouce do Prahy dnes jede nejrychlejší pendolino za ideálních podmínek dvě hodiny a osm minut. Nově by tato cesta po vysokorychlostní trati trvala hodinu a čtyřicet šest minut. Přes Brno, kam dnes vede zastaralá trať a k cestě do Prahy by ji nikoho nenapadlo využít, by cesta byla ještě kratší. Správa železnic plánuje, že by ji rychlovlak zvládl za hodinu a dvacet pět minut. Za stejný čas bychom po nové trati dojeli i do Vídně či Bratislavy. Do Ostravy bychom pak z Olomouce dorazili za dvacet šest minut.

Projekt vysokorychlostních tratí je ale běh na hodně dlouhou vzdálenost. Správa železnic počítá, že většina z nich by se nezačala budovat dřív, než v roce 2030 a celá síť v dnes plánovaném rozsahu by mohla fungovat v roce 2050. První úsek by ale mohl vzniknout “relativně” brzy. Příprava úseku s názvem Moravská brána mezi Prosenicemi a Hranicemi, je totiž v poměrně pokročilé fázi. “V tuto chvíli jsme těsně před zahájením řízení EIA, tedy posouzení vlivů na životní prostředí. Podklady bychom k němu měli doručit v horizontu dnů,” prozradil Kupka. Pokud projekt získá potřebná razítka, začne Správa železnic s archeologickým průzkumem a výkupem pozemků. “Zatím je plán takový, že stavba by mohla začít v roce 2026 s dokončením v roce 2032,” doufá Martin Kupka. Kdy by mohla vysokorychlostní trať vést přes Olomouc, zatím Správa železnic nezveřejnila. Ke zmiňovanému prvnímu úseku ale z krajského města povede přímé napojení, vlaky se tak na něj dostanou relativně rychle.

“Počítáme, že projekt bude realizován formou PPP, tedy za účasti soukromého sektoru,” uzavírá Kupka. Jak moc se soukromé firmy do financování ambiciózního projektu zapojí a kolik jim za to stát zaplatí, bude předmětem dalších jednání. Cena celého úseku mezi Prosenicemi a Ostravou se však nyní dohaduje až na osmdesát miliard korun. Vzhledem k inflaci a nestabilním cenám ve stavebnictví však konečný účet může být mnohem vyšší.

Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Jan Procházka