Reklama

Pondělí 23. října 2017, venku je 8 °C

Svátek má Teodor

Divadlo na závěr sezony rozehrává severské drama Rodinná slavnost

Kultura

2.6.2017

FOTO: JAN PROCHÁZKA

Činohra Moravského divadla Olomouc má před sebou poslední premiéru letošní sezony. Severské psychologické drama Rodinná slavnost se odehrává v luxusní vile během rodinné oslavy šedesátin úspěšného hoteliéra. Hlavním hrdinům se při setkání vracejí traumatické vzpomínky na dětství. Adaptaci oceňovaného filmu Thomase Vinterberga představí na olomouckém jevišti režisér Mikoláš Tyc. Premiéra se uskuteční v pátek 2. června v 19 hodin.

Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka

Snímek Rodinná oslava (1998, premiéra v ČR: květen 1999) je reprezentantem filmového hnutí Dogma 95, u jehož zrodu stál vedle Vinterberga také slavný režisér Lars von Trier. „Šlo o kolektivní úmluvu filmových režisérů, která vznikla v Kodani na jaře roku 1995. Dogma 95 bojuje proti povrchnímu filmu a povrchním příběhům, které jsou přeplněny melodramatickými prvky, vyvolávají v nás iluzi lásky a nesnesitelného dojetí,“ přiblížila dramaturgyně olomoucké činohry Michaela Doleželová.

Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka

Soubor přísných nařízení obsahoval například zákaz používat hudbu, pokud není na místě natáčení, výhradní používání ruční kamery či vyškrtnutí režisérova jména z titulků. „Cílem bylo osvobodit herce a režiséry pro novou poetiku nesvázanou různými klišé. Nesoustředit se na světlo, hudbu, ale umožnit hercům, aby právě oni ovládali reálný i filmový prostor. Na divadle se bez osvětlování neobejdeme, i hudbu používáme, ale jistá nedivadelnost – čímž mám na mysli reálnost chování a jednání – se snad do naší inscenace promítla. Nerad bych ustupoval běžným divadelním konvencím tam, kde lze zachovat jistou neučesanost a syrovost výrazu,“ uvedl režisér Mikoláš Tyc, který s olomouckou činohrou spolupracoval v roce 2012 na inscenaci Láska a peníze. S Rodinnou slavností se poprvé setkal nikoliv v kině, ale v divadle. „Původní film jsem viděl až v souvislosti s připravovanou inscenací pro Moravské divadlo, ale předlohu jsem znal už dříve. Kdysi dávno jsem viděl v rámci německého divadelního festivalu inscenaci z Drážďan, která mě naprosto uchvátila. Přesná interpretace, síla příběhu a intenzivní, totální herectví – dodnes mám z toho zážitek,“ uvedl režisér.

Foto: Jan Procházka

Umělecký šéf činohry Moravského divadla Roman Vencl zná Rodinnou slavnost velmi dobře – před lety si v ní sám zahrál. „S tímto titulem jsem se poprvé setkal v dobách svých studií na brněnské JAMU, kde jsme hru zkoušeli jako ročníkovou práci a já v ní hrál hlavní roli Christiana. Je to pro mě jedno z nejlépe napsaných současných dramat a obrovská příležitost pro všechny herce, kteří se v této inscenaci objeví. Naše nastudování je teprve páté v republice, českou premiéru měl pražský Činoherní klub v roce 2006.,“ zdůraznil Vencl.

Foto: Jan Procházka

Přestože jde o drama, najdou se v inscenaci vedle vážných scén i humorné okamžiky. „Viděl jsem dokument, v němž režisér Vinterberg říkal, že všechny herce ve svém filmu k humoru povzbuzoval, aby vyvážil dramatické okamžiky. Každá rodinná oslava je vždycky připravovaná jako zábava, společenské setkání příjemně naladěných lidí, bez ohledu na to, co se pak stane a kdo se zas tentokrát znemožní. Takže já doufám, že i tady se budou v některých situacích diváci dobře bavit,“ sdělil Tyc.

Foto: Jan Procházka

Roli Christiana, který projeví odvahu a postaví se proti vlastnímu otci, ztvární Jan Ťoupalík. „Christiana vnímám především jako člověka, který má v sobě hodně velkou bolest a přišel o jedinou osobu, se kterou ji sdílel. Teď se s tím musí vypořádat sám, sebrat všechnu energii, kterou může, a bojovat proti tomu,“ popsal. Postavu Otce Helgeho ztvární Václav Bahník, jeho ženu Elsu si zahraje Vlasta Hartlová.

Foto: Jan Procházka

V inscenaci se představí také hostující herečky Markéta Hausnerová, Kristýna Hulcová, Vendula Nováková a Natálie Tichánková. „Dvě z nich tu zůstanou jako nové členky souboru, a to místo Venduly Fialové, která odchází do Divadla pod Palmovkou, a místo Lenky Kočišové, která o prázdninách nastupuje na mateřskou dovolenou. Všechny čtyři slečny jsou nesmírně talentované, takže se nám bude těžko vybírat, ale věřím, že budeme mít šťastnou ruku,“ shrnul Vencl.

Scéna, které dominuje téměř pět metrů dlouhý stůl, je dílem Karla Čapka, současné kostýmy pro lepší společnost navrhla výtvarnice Aneta Grňáková. Původní hudbu složila Kristýna Hulcová.

Nejbližší reprízy inscenace jsou 2., 11., 13. a 15. června.