Až cyklobusy nebudou potřeba... - OLOMOUC.CZ
Reklama

Pátek 26. prosince 2025, svátek má Štěpán (dnes je 2. svátek vánoční), venku je -4.1 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Až cyklobusy nebudou potřeba...

Tipy a názory

22.10.2009

Autor: Adam Fritscher

Znáte to možná také. Po několika málo letech pauzy se na kole či v běžecké obuvi znovu vydáte na svou kdysi oblíbenou silnici. Jenže ouha! Z dříve zapomenuté okresky, na níž jste dlouhé kilometry nepotkali ani jeden automobil, je o nemnoho let později rázem autostráda smrti s provozem směle konkurujícím dálnici D1. Rozklepaní se vrátíte domů a skoro se modlíte, že jste svůj nápad přežili.

Olomouc má to štěstí, že na větší části důležitých směrů z města jsou postaveny čtyřproudové silnice, které z regionu odvedou velkou část automobilové dopravy. Jenže motoexploze poslední dekády je o pořádný kus rychlejší než výstavba komfortních dálnic. Vůbec vám neradím otestovat hustotu provozu a manýry některých řidičů na tazích Olomouc - Šternberk či Olomouc - Přerov. Byl by to návod k téměř jisté sebevraždě. Ale vyzkoušejte třeba jen vyjet na kole nebo vyběhnout na tak zdánlivě zapadlé komunikace, jako jsou silnice z hanácké metropole do Lutína či dejme tomu na Pňovice. Pokud jste tam nějakou dobu nebyli, budete se divit.
Jako dobrá zpráva se mi z tohoto pohledu jeví informace, že olomoucký dopravní podnik zvažuje přetrasování svého cyklobusu, jenž vozí kolaře z Olomouce na Svatý Kopeček. Důvod? Po zprovoznění cyklostezky mezi Chválkovicemi a Samotiškami cyklobusům rapidně ubyli pasažéři. Dva kilometry na kole po komfortní asfaltové stezce totiž kromě těch nejmenších, nejstarších či fyzicky nejzpustošenějších zvládnou úplně všichni. Jaká to změna oproti dřívějšku, kdy se cyklisté na známé silnici v aleji směrem na Kopeček stávali téměř lovnou zvěří oplechovaných závodníků a hazardujících frajírků z řad lamačů dívčích srdcí a okolních stromů.
O osudu olomouckého cyklobusu spolurozhodne podle vedení dopravního podniku i anketa mezi samotnými cestujícími. Jednou z variant je, že by od nové sezony vozil milovníky turistiky na dvou kolech do Litovelského Pomoraví. Tam se momentálně cyklista dostane třemi způsoby: jako vlastník horského kola po polních cestách, širokou oklikou po stále ještě motoristy málo objevených okreskách, případně již zmíněným kličkováním ve štrúdlu zneurotizovaných řidičů.
Říkám proto - dobrý nápad, milý dopravní podniku. Ale ještě raději bych byl, kdyby z přehuštěného dopravního uzlu, kterým Olomouc posledních let bezesporu je, vedly pokud možno do všech směrů kvalitní asfaltové cyklostezky. Takové, jimiž by se bez většího zdravotního rizika dalo došlapat (a doběhnout, dodávám já sobecky) nejen na Svatý Kopeček a do lužních lesů v Pomoraví, ale třeba i na hrad Bouzov či k tovačovskému zámku.
A cyklobusy? Pokud nezmizí úplně, mohly by dejme tomu konkurovat vlakům a vozit kolaře do Jeseníků nebo Hostýnských vrchů. Tam už totiž z Olomouce vážně každý kolmo nedojede. A je to škoda.

Adam Fritscherfritscher@olomouc.cz