Reklama

Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří, venku je 5.1 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Ani lávka, ani podchod! Na Václavkově ulici vyroste protihluková stěna

Zprávy z regionu

13.11.2019

Autor: red

Vedení města nebude činit žádné další kroky, které by připravily stavbu podchodu pod železniční tratí ve Václavkově ulici. Podchod měl nahradit zrušenou lávku, lidé ho ale nechtějí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tam postaví protihlukovou stěnu. Bude tak konec nelegálnímu a nebezpečnému přecházení a dříve frekventovaná spojnice ulic Václavkova a Na Trati bude zaslepena.

Místo lávky spojující Václavkovu ulici a ulici Na Trati nakonec nebude nic. V místě vyroste protihluková stěna...

Přemostění železnice využívali Olomoučané dlouhé roky jako zkratku mezi centrem a městskou částí Hejčín. Původní ocelová lávka byla ale kvůli havarijnímu stavu loni v létě demontována. Už v roce 2016 pořídil tehdejší odbor koncepce a rozvoje studii, jež navrhovala přechod přes koleje ve stopě lávky, který by byl vybaven zabezpečovacím zařízením.

Loni v únoru zástupci Správy železniční dopravní cesty k variantě přechodu uvedli, že kvůli výhybce na odstavnou kolej bude nutné vést nový sdělovací kabel až do železniční stanice Olomouc hlavní nádraží, což představuje navýšení původních nákladů až o dalších deset milionů korun. Přechod by znamenal i nárůst hlukové zátěže ze zvukové signalizace a další provozní náklady na údržbu. "Proto Správa železniční dopravní cesty sama navrhla zřízení podchodu, na jehož stavbu by bylo možné čerpat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury," uvedl primátor Mirek Žbánek. O půl roku později oznámilo Oblastní ředitelství SŽDC, že by investorem podchodu mělo být naopak město. Snesením lávky vznikl dlouhý úsek bez možnosti legálního překonání trati chodci a cyklisty. Mnozí proto chodí přes trať nelegálně v prostoru bývalé lávky stejně jako u zahrádek v Kašparově ulici.

Letos na jaře dali sami občané podnět k obnově lávky nebo k vytvoření úrovňového přechodu, který by znovu spojil ulice Václavkova a Na Trati. "Správa železniční dopravní cesty ale zase zopakovala, že za jediné bezpečné a vhodné řešení považuje vybudování podchodu," informoval primátor. Komise městských částí Olomouc – západ a Hejčín dle jeho slov s podchodem ale nesouhlasí a žádají raději nulovou variantu.

V září letošního roku SŽDC na základě opakovaného nebezpečného jednání občanů přijala zcela jiné opatření – přípravu investiční akce na vybudování nízké protihlukové stěny, jejíž výška se bude pohybovat kolem jednoho metru. Rada města proto na základě projednání celé situace v odborných komisích od přípravy stavby podchodu ustoupila.

Lávka nad železniční tratí byla postavena v roce 1984. V roce 2008 byl mostní prohlídkou konstatován její špatný stav. Následně zpracovaný odborný posudek a návrh technického řešení znamenal prodloužení životnosti lávky jen o několik let. Důvodem k definitivnímu uzavření byl závěr z hlavní mostní prohlídky na podzim 2017, který konstatoval korozi hlavního nosníku i poruchy betonových patek nosných stojin. Kvůli těmto závažným poruchám nebylo možné garantovat její další fungování pro veřejný ani drážní provoz a bylo nařízeno její uzavření s platností od konce roku 2017. V létě roku 2018 pak byla lávka zbourána.