8. května otevřeno: širší chodníky, pěší zóna, parkování jen pro zásobování - OLOMOUC.CZ
Reklama

Pondělí 9. června 2025, svátek má Stanislava, venku je 17.4 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

8. května otevřeno: širší chodníky, pěší zóna, parkování jen pro zásobování

Zprávy z regionu

22.12.2020

Jan Procházka

Opravy ulice 8. května jsou konečně u konce. Po dokončení stavby si ale budou zejména řidiči muset zvyknout na řadu novinek. Z části ulice se stala pěší zóna a zmizela všechna parkovací místa. Oproti tomu zmizely někdejší neduhy: úzké chodníky i nedostatečný prostor pro parkování zásobovacích vozidel.

Devět měsíců trvající rekonstrukce je konečně u konce. Do ulice 8. května se vrací normální život. Zcela v novém je tramvajové trať, jejíž stav byl hlavním důvodem, proč se s opravami začalo. Chodníky se navíc výrazně rozšířily, zmizelo například úzké místo u mořického kostela. Nový je i mobiliář. Řidiči si ale budou muset zvyknout na nový dopravní režim, který byl v ulici zaveden. Zcela zrušena byla všechna dosavadní dlouhodobá parkovací místa. Po celé délce ulice jsou ale parkovací zálivy pro zásobování. Řidiči na nich mohou stát nejvýše patnáct minut.
Pěší zóna, která začínala až ulicí Pekařskou, byla nyní prodloužena až do poloviny nově rekonstruovaného úseku, k odbočce do Slovenské ulice. "Je to z toho důvodu, aby si řidiči nezkracovali touto trasou cestu," vysvětlila mluvčí radnice Radka Štědrá. A jak doplnil primátor Mirek Žbánek, opatření by podle něj mohlo život ulice přiblížit lidem.
Řidiči mohou nově na 8. května přijet pouze od náměstí Národních hrdinů a ulici opustit Slovenskou, z níž je nově jednosměrka. "Pro rodiče, které sem vozí děti do školy, jsme tu udělali tři vyhrazená místa typu Kiss and Ride, tedy místa pro krátkodobé zaparkování pro vysazení nebo naložení dětí,“ upřesňuje náměstek primátora Martin Major.

Pro řidiče ulice 8. května končí u Galerie Moritz, kde musí odbočit do Slovenské. Dále už je nová pěší zóna. Ve Slovenské jsou nově tři parkovací místa Kiss and Ride, což je mezinárodní označení pro režim "vysaď či nalož a jeď". 

Foto: Jan Procházka

„Byla to organizačně náročná akce, jelikož se odehrávala uprostřed městské památkové rezervace, v ulici s mnoha obytnými i komerčními prostorami. Navíc zde probíhaly další stavební aktivity, a to oprava kostela svatého Mořice a úprava parteru domu na rohu ulice 8. května a náměstí Národních hrdinů. Průběh oprav ovlivňovala i pandemie koronaviru, kdy se firma musela vypořádat se zpožděnými dodávkami od subdodavatelů,“ popsal průběh stavbu Martin Major. Nyní je vše hotovo a připraveno k užívání pro veřejnost. „Důležitým výsledkem je podle nás kvalitně opravená ulice a mnohem modernější a tišší provoz tramvají,“ doplňuje primátor Žbánek.

Stavba je součástí rekonstrukce celé trasy historickým centrem od náměstí Národních hrdinů až po hotel Palác. První úsek, ulice Denisova a Pekařská, byly dokončeny už v roce 2007, z mnoha důvodů byly další dvě etapy mnohokrát odloženy. Rekonstrukce 1. máje byla provedena až v roce 2017, na 8. května začaly stavební práce letos na jaře.

Většina žulových kostek i obrubníků je původních. Stavaři udávají, že použili asi 80 procent původního materiálu.

Foto: Jan Procházka

Náklady na stavbu, kterou prováděla firma IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, byly 86,7 milionů korun včetně daně. Z operačního programu Doprava město získalo dotaci ve výši cca 24 milionů.

Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Jan Procházka