Reklama

Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav, venku je 11.6 °C

NUTREND: Rodinná firma za třicet let vyrostla v kolos, sportovní výživu vyváží do celého světa

LIGA ÚSPĚŠNÝCH #18

23.8.2023

Jan Procházka

NUTREND. Už třicet let je tato značka synonymem pro sportovní a zdravou výživu té nejvyšší kvality. Zrodila se z touhy vyrábět tyto produkty, v té době dostupné jen z dovozu, v nekompromisní kvalitě. Dnes má rodinná firma v Olomouci rozsáhlý výrobní komplex, na který je napojeno unikátní centrum NUTREND World. O kvalitě a touze se neustále rozvíjet ve všech směrech, hovoří majitelé firmy, manželé Zedníkovi, často a s chutí. Přinášíme vám další díl seriálu Liga úspěšných, v němž společně s Okresní hospodářskou komorou představujeme pozoruhodné společnosti z našeho regionu.

Že jsou v Česku jen montovny? Tento omyl se traduje už dlouho. A u nás na Olomoucku ho vyvrací desítky úspěšných společností, jejichž výrobky se vyvážejí do celého světa, firmy často jedinečné ve světovém kontextu, které jsou součástí klíčových dodavatelských řetězců pro světové giganty.

Pravidelně jednu z nich představujeme v našem seriálu Liga úspěšných.
Přečtěte si i další díly »

Třicet let špičkou na trhu

Příběh firmy NUTREND začíná skoro pohádkově. „Na začátku devadesátých let jsem vyráběl a prodával posilovací stroje a provozoval posilovnu na zimním stadionu a plaveckém bazéně. Současně jsem také stroje vystavoval po různých soutěžích. A na jedné takové soutěži ve Frýdku-Místku jsme se potkali s manželkou, která tehdy závodila v kulturistice,“ vypráví Richard Zedník. Už společně se pak zrodil nápad pustit se do výroby potravinových doplňků pro fitness. „V té době se k nám sice tyto věci v malém dovážely ze zahraničí, ale v podstatě byl český trh nepopsaný list. Rozhodli jsme se, že se do toho pustíme a vytvoříme vlastní značku, která přijde s absolutně nekompromisní kvalitou. Tak se zrodil NUTREND,“ vzpomíná Martina Zedníková na rok 1993. Už samotný název, skládající se ze slov nutrition a trend, ukázal cestu, kterou se nová firma hodlala vydat. „Od počátku jsme byli průkopníky a chtěli jsme udávat trendy. A to děláme dodnes,“ říká bez nadsázky Martina Zedníková. 

Firma vsadila na vlastní vývoj a výrobu. „Už Baťa říkal, že není továrna bez komínů. Nechtěli jsme jen něco dovážet a tady to přeprodávat. Abychom mohli docílit skutečné kvality, museli jsme celý proces výroby mít pod kontrolou. Proto jsme už na začátku investovali do technologií. Známe každou surovinu, která do procesu vstupuje, a díky tomu můžeme zákazníkům garantovat opravdu nejvyšší jakost. A to platí po celou dobu existence firmy,“ vysvětluje Richard Zedník a jeho žena doplňuje čtyři zásady, které jsou pro NUTREND doslova mantrou: „Držíme se naší filozofie – kvalita, účinnost, chuť a zdraví.“

"Známe každou surovinu, která do procesu vstupuje, a díky tomu můžeme zákazníkům garantovat opravdu nejvyšší jakost. A to platí po celou dobu existence firmy,“ vysvětluje Richard Zedník a jeho žena doplňuje čtyři zásady, které jsou pro NUTREND doslova mantrou: „Držíme se naší filozofie – kvalita, účinnost, chuť a zdraví.“

Foto: archiv NUTREND

NUTREND se na trhu rychle etabloval, jako první česká firma například přinesl na trh karnitin. Později k fitness doplňkům přibyla řada pro vytrvalostní sporty. „To bylo velké riziko, protože většinou se firmy zaměřovaly pouze na jedno odvětví. My jsme ale otevřeli celou novou divizi, začali jsme vyrábět různé gely, tablety a iontové nápoje. A později jsme k tomu přidali ještě divizi pro zdravý životní styl. Naše výrobky tak najdete nejen ve specializovaných prodejnách, ale i v běžné maloobchodní síti,“ popisuje Martina Zedníková.

Firma vystřídala několik sídel, než si vybudovala prostory na Selském náměstí. I ty ale brzy přestaly stačit, rychle se rozvíjející společnost potřebovala hlavně prostory pro rozšiřování výroby. „Před osmnácti lety jsme tak postavili první halu na kraji Chválkovic v areálu IN PARK a přestěhovali tam logistiku a brzy i výrobní linky. Měli jsme vizi, že tu jednou vznikne opravdu velký areál, a tak jsme nakupovali pozemky. To se ukázalo jako velmi dobrý tah. Postupně jsme sem přesunuli celou firmu, stavěli další haly a kanceláře, a dnes máme pořád velkou rezervu na dvojnásobek prostor, co stojí nyní,“ vysvětluje Richard Zedník.

Dnes firma vyváží své výrobky do dvaašedesáti zemí po celém světě a stále roste. Jen důkladná exkurze po výrobních prostorách zabere asi půl dne. Vyrábí se tu vše: od sypkých a tekutých produktů, různých typů tablet a kapslí, gelů, až po mnoho druhů tyčinek.

Výroba stojí na špičkových technologiích.

Foto: archiv NUTREND

Firma také vlastní svůj artéský pramen kojenecké vody, 170 metrů hluboký vrt v oblasti Nízkého Jeseníku. Zde vybudovala moderní výrobu kojenecké vody Nartes a produkci mnoha sportovních hotových nápojů vyráběných právě z tohoto kvalitního zdroje vody. „Stále investujeme do technologií. Pořád je co zlepšovat, také se soustředíme na oblast ekologie. Rozhodně chceme být ti, co jsou napřed, ne potom něco dohánět. To se nám dlouhodobě daří. Děláme si takřka všechno sami, máme i vlastní grafické studio, které navrhuje obaly, reklamní a propagační materiál, i webové stránky. Chceme mít pod kontrolou opravdu všechno, co se týká našich výrobků,“ ubezpečuje Richard Zedník. NUTREND má i vlastní vývojové oddělení, kde vznikají nové produkty. „Třeba uvést na trh novou tyčinku může zabrat klidně i rok a půl. Je potřeba docílit konstantní kvality, a to vyžaduje hodně zkoušek a času,“ prozrazuje Zedník. V současné době má značku NUTREND na obalu zhruba 1 500 výrobků. 

Firma provozuje v Česku už dvaadvacet značkových prodejen NUTREND stores, letos uvádí nový mezinárodní e-shop, jehož cílem je posílit pozici značky na evropském trhu.  Současně se stále věnuje i osvětě. „Když jsme začínali, jezdili jsme se stánky po závodech, pořádali vlastní akce, měli jsme třeba devadesát výjezdů za rok. Stále jsme aktivní, dnes máme dva výjezdové týmy a pořád je nás vidět. Bez toho to nejde. Know-how předáváme i našim distributorům, které máme po celém světě,“ říká Martina Zedníková. Máme za sebou dlouhodobou spolupráci i s českým olympijským výborem, mnoho let dodával své výrobky olympionikům. S předními vrcholovými sportovci značka dlouhodobě spolupracuje, jak je vidět v mnoha prostorách firmy, kde jsou vystaveny dresy či různé upomínkové předměty s podpisy slavných jmen a věnováním.

Firma se posouvá i v péči o vlastní zaměstnance. „Chceme, aby měli co nejlepší podmínky pro práci. Proto se snažíme vytvářet příjemné, estetické a bezpečné pracovní prostředí v halách i kancelářích. Máme mnoho firemních benefitů, pravidelně se schází celá společnost na neformální akci a také máme speciální ocenění za dlouholetou práci pro firmu. Stále hledáme nové posily, máme zájem o aktivní, dynamické lidi, se zájmem o zdravý životní styl, kteří mají naše produkty rádi a dokáží se zapálit pro věc,“ líčí Martina Zedníková.

Foto: Jan Procházka

NUTREND World: Risk, který se vyplatil 

NUTREND je doslova pupeční šňůrou svázaný i s dalším projektem. Komplex hotelu, fitness centra, wellness, kongresových prostor a špičkové restaurace, který přímo navazuje na kancelářské a výrobní prostory. NUTREND World. I za ním stojí příběh, který je z velké části dílem náhody a okolností. „Začalo to tak, že jsem se naštval,“ usmívá se Richard Zedník, když vzpomíná na okamžik před více než pěti lety, kdy otevřel oběd z donášky. „Tady v okolí nebylo moc kam zajít na jídlo. A proto jsem si často nechal obědy vozit z města. A jednoho dne jsem viděl na jídelním lístku nudličky Stroganov. Moje oblíbené jídlo. Jenomže to, co mi kolegové donesli v krabičce, to byl opravdu hnus. Shodou okolností šel kolem kanceláře stavbyvedoucí společnosti IP Systém, se kterou nejčastěji stavíme. Zavolal jsem ho k sobě a říkám, že toho mám dost, že chci postavit vlastní restauraci…“ vypráví Richard Zedník.

Původní nápad byl jen sezónní podnik. "Ve finále jsme se rozhodli postavit celý komplex, kde v jednom z křídel měly být kanceláře, které jsme ale v průběhu stavby přeprojektovali na hotel. Dále jsme tam umístili restauraci, a když jsme přemýšleli čím to ještě vylepšit, vzpomněli jsme si, kde jsou naše kořeny. Takže vzniklo fitness centrum. A protože všechno, co děláme, chceme mít opravdu v té nejvyšší kvalitě, umístili jsme ho rovnou do dvou pater. K tomu jsme pak vymysleli ještě wellness, aby si klienti měli kde odpočinout. Ve spojení s hotelem se logicky nabízely i kongresové prostory, takže to všechno vzniklo zaráz pod jednou střechou. Teď budeme slavit páté výročí.“ říká Zedník, podle kterého vybudováním centra firma hodně riskovala. Panovaly obavy, že takový komplex na periferii si nenajde klientelu. „Opak byl pravdou. Máme obrovskou výhodu a tou je velké parkoviště. Dostanete se k nám snadno a nemáte problém s autem, což v centru vždy musíte řešit. Denně děláme zhruba tři sta padesát porcí oběda,“ usmívá se dnes Zedník a dodává, že nudličky Stroganov jsou na menu často. „A je to lahůdka, vždycky si je dávám,“ směje se Richard Zedník.

Virtuální prohlídka

Online prohlídka výrobních prostor →
Online prohlídka NUTREND Worldu →

Začátky ale byly těžké. „Otevřeli jsme vlastně několik provozů najednou, přičemž všechno pro nás bylo nové. Ta padesátka zaměstnanců si zažila perné chvíle, než se vše zaběhlo,“ vzpomíná Martina Zedníková. Unikátní koncept se ale brzy osvědčil. „Právě tím, že je tu vše pod jednou střechou, jezdí sem hosté z celé republiky, i ze zahraničí.  Profesionální sportovci, ale i lidé, kteří mají rádi zdravý životní styl, o víkendu si zacvičí, pak se hezky zrelaxují a dají si skvělé jídlo,“ popisuje Martina Zedníková a doplňuje, že oblíbenou wellness „specialitou“ jsou i ajurvédské masáže. V komplexu totiž působí maséři ze Srí Lanky či Filipín.

Podobně jako mateřský NUTREND, i komplex NUTREND World se stále rozšiřuje. Už nyní je postaveno nové křídlo, díky kterému se podstatně zvýší kapacita hotelu i fitness centra, které dostane další, už třetí patro. Vznikne tu i nové zážitkové wellness a velký kongresový sál. „Bohužel nás trochu zabrzdil covid. Stavba je hotová a zakonzervovaná, ale brzy to dokončíme a přineseme do Olomouce zase něco unikátního. Byl to bláznivý nápad, který se podařil, a teď už je to jen naše radost,“ uzavírá Richard Zedník.