Grapo začínalo v pokojíčku, dnes má desítky lidí a vyrábí reklamu pro banky i obchodní řetězce
LIGA ÚSPĚŠNÝCH #22
13.12.2023
Jan Procházka
Být na správném místě ve správný čas. To se zkraje devadesátých let podařilo manželům Králíkovým, když v dětském pokoji rozjeli výrobu reklamy. Dnes jejich firma Grapo pokrývá přes deset tisíc čtverečních metrů výrobních prostor, zaměstnává přes šedesát lidí a má i vlastní autobusovou zastávku. V seriálu Liga úspěšných vám společně s Okresní hospodářskou komorou představujeme další špičkovou firmu, jejíž význam dávno přesáhl hranice regionu.
Na počátku devadesátých let reklama jako samostatný obor v podstatě neexistovala. “Za socialismu to byli takzvaní aranžéři. Ti potom po revoluci dál vystřihovali písmenka z fólie, protože jinak to dělat neuměli,” vzpomíná na časy před více než třiceti lety Radim Králík. On sám tehdy studoval počítače a k vizuálním médiím měla blízko spíše jeho žena. Právě spojení těchto dvou oborů tehdy stálo za rychlým úspěchem. “V roce 1991 jsem poslala jednu svou grafiku do studentské soutěže, kterou pořádala firma IBM. Hlavní cena byla počítač a já vyhrála! Ten byl později zásadní pro naše budoucí podnikání,” líčí Barbora Králíková. Tento z dnešního pohledu prehistorický počítač totiž manželé propojili s půjčeným plotrem. “Pronajali jsme si ho od AŽD. Původně sloužil ke kreslení map, ale nám se ho podařilo trochu přestavět a hlavně propojit s počítačem, do kterého jsme nainstalovali první verzi programu Corel Draw. Vytvořili jsme plotr, který uměl řezat písmena i obrázky. Podobná zařízení tehdy stála miliony. A my ho měli za pět set korun měsíčně. Tehdy jsme začali vydělávat první peníze a založili firmu na výrobu reklamy. Ta se začala poměrně dynamicky rozvíjet,” usmívá se dnes Radim Králík. Plotr tenkrát stál v dětském pokoji, už brzy se ale stěhoval do nových prostor. Firma rostla a začala nabírat lidi. “V roce 1994 jsme přijali třetího zaměstnance. A je tu dodnes,” vyzdvihuje Králík. Jak se vyvíjel obor, rostlo i Grapo. “Po roce 2000 už dost pokročily technologie a začala se ve velkém dělat tištěná reklama do exteriéru. Bylo to hodně novátorské, ale už konečně existovaly inkousty, které vydržely venku a zvládly i rozmary počasí. Narazili jsme ale na to, že stroje jsou hodně drahé. A tak jsme si postavili vlastní,” noří se opět do vzpomínek Radim Králík. V inovacích, do kterých by se jen tak někdo nepustil, mu pomohlo i to, že je celoživotním leteckým modelářem, což je obor, kde člověk musí hodně improvizovat. “Technika je mi blízká a díky škole se vyznám i v programování, takže když bylo potřeba, troufl jsem si, pustit se trochu do neznáma. Ten stroj byl nakonec tak úspěšný, že o něj měli zájem i v cizině. Začali jsme ho komerčně vyrábět a později jsem licenci prodal,” vypráví Králík.
Manželé Barbora Králíková (*1967) a Radim Králík (*1968) spolu podnikají už od začátku devadesátých let. Firmu Grapo vybudovali v dětském pokoji a postupně vybudovali značku, na kterou se dnes s důvěrou obracejí velké banky či obchodní řetězce. I spousta drobných klientů.
Foto: Jan Procházka
Úspěchy pokračovaly. V roce 2005 získal Radim Králík ocenění Technologický podnikatel roku v soutěži Podnikatel roku, vyhlašované každoročně společností Ernst & Young.
V roce 2006 firma koupila prostory v Holici, kde sídlí dodnes. “Bylo to tady v dosti neutěšeném stavu, takže jsme museli hodně rekonstruovat a budovat. Ale dnes máme výhodu, že jsme ve vlastním a že máme dostatek prostoru. Výroba je na nějakých deseti tisících čtverečních metrech,” prozrazuje Barbora Králíková.
Přepis fonetického záznamu hlasu Václava Havla "Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí". Výtvarník Jiří David svěřil výrobu svého díla právě Grapu. Realizace je umístěna v ulici, nesoucí prezidentovo jméno v Lucemburku.
Foto: archiv Grapo
V současné době Grapo používá slogan “Vyrobíme cokoliv” a podle majitelů není rozhodně nadnesený. “Naše filozofie je taková, že zákazník za námi může přijít prakticky s jakýmkoliv nápadem a my ho převedeme do fyzické podoby. Děláme všechno od velkoplošného tisku, přes světelnou reklamu až k digitální reklamě, což znamená obrazovky, projekční stěny a podobně. A všechno samozřejmě umíme kombinovat,” líčí Radim Králík.
Grapo se tak například stará o pobočky ČSOB, kterým řeší kompletní interiéry. Velkým zákazníkem je například řetězec hypermarketů Globus. “Zrovna pro jejich prodejny vyrábíme nyní nové tabule, panely, obří světelné nápisy a další prvky do interiérů i exteriérů. Některé mají na délku mnoho metrů. U všeho samozřejmě zajišťujeme i instalaci,” zmiňuje Barbora Králíková a dodává, že firma často spolupracuje i s umělci. “Například jsme dělali sochu, která byla sestavená z obrovských plexisklových disků, které znázorňovaly zvukovou křivku citátu Václava Havla… Hrdí jsme i na přesnou kopii Ďáblovy bible. A nesmím zapomenout ani na obří plachtu s obrazem původního olomouckého orloje, která visela na radnici v rámci oslav devadesátého výročí vzniku Československa,” chlubí se Barbora Králíková. Zákazníky má Grapo nejen v Česku, ale také v okolních zemích, zejména na Slovensku a v Maďarsku. „A dost často je to tak, že když s námi někdo spolupracuje tady a pak chystá zahraniční projekt, chce, abychom na tom dělali zase my. To nás samozřejmě těší,“ doplňuje Radim Králík.
Grapo spolupracuje i se školami, například olomoucká střední škola polygrafická má ve firmě pravidelně své studenty na praxi. “A jelikož já sama jsem výtvarnice, zásobujeme školy, ale i domy dětí a mládeže a další místa zbytky materiálů, které my bychom už nevyužili, ale oni s nimi mohou tvořit,” poznamenává Barbora Králíková. Grapo také pomáhá s propagačními materiály různým dobročinným organizacím a akcím.
Firma, která před lety začínala v dětském pokoji, má nyní pětašedesát zaměstnanců, čítajících pestré spektrum od grafiků, administrativních pracovníků až po techniky, zámečníky či svářeče.
Při otázce na plány do budoucna ale majitelé krčí rameny. “My jsme tu pro zákazníky, takže to dost závisí na nich,” usmívá se Radim Králík, jedním dechem ale dodává: “Naše budoucnost leží v tom, že jsme zaměstnali syna. Působí teď na pozici business development, což znamená péče o zákazníky a hledání nových. Takže kontinuita je - doufáme - zajištěná,” uzavírají Králíkovi.
Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz