Reklama

Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav, venku je 10.3 °C

Bohemsca: Bio limonáda, která z Olomouce dobývá republiku

LIGA ÚSPĚŠNÝCH #19

20.9.2023

Jan Procházka

Bio limonáda z ovoce, vody a třtinového cukru. V sympatické lahvičce a se spoustou příchutí. To je Bohemsca, značka, kterou jste už možná zaregistrovali a pokud ne, vzhledem k tomu, jakým tempem roste, určitě o ní brzy uslyšíte. Přestože vznikla v Čechách, její současnost a budoucnost je svázaná s Olomoucí, kde nejen sídlí její současný majitel, ale plánuje zde brzy rozjet i kompletní výrobu. Společně s Okresní hospodářskou komorou Olomouc přinášíme další díl seriálu Liga úspěšných, ve kterém představujeme firmy a podniky z regionu, na které můžeme být právem hrdí.

Tomáš Krumpholz je zkušený manažer, pracoval v korporátních společnostech, řídil obchod v Unileveru, působil v Pepsi… Po pětadvaceti letech práce pro nejrůznější firmy ale cítil, že je čas se více věnovat rodině, vrátit se natrvalo do rodné Olomouce a rozjet nový vlastní projekt. Všechny tři plány se mu splnily.

Foto: archiv Bohemsca

„Můj známý, bývalý kolega Jiří Vládík, založil značku limonád Bohemsca; po dvou letech cítil, že to sám nezvládne a hledal někoho, kdo by mu s rozvojem firmy pomohl,“ vzpomíná Tomáš Krumpholz na konec roku 2019, kdy se po opakovaných nabídkách nakonec rozhodl se značkou Bohemsca spojit. „Koupil jsem polovinu firmy a začal ji kompletně přebudovávat. Bylo potřeba začít hlavně obchodem, protože tehdejší tržní zásah byl v podstatě jen Praha a okolí. Můj cíl byl samozřejmě pokrýt trh v celé republice. Takže jsem se do toho pustil a v únoru 2020 přišel covid…“ Těžká doba, ale byznysu paradoxně nahrála, lidé se totiž v době karantén a izolací začali daleko více zajímat o zdravější životní styl. „A my jsme se pustili na trh s limonádou, která je v bio kvalitě, neobsahuje žádné škodlivé nebo nezdravé chemické látky. Díky spolupráci třeba s Rohlíkem jsme se poměrně rychle etablovali,“ popisuje Krumpholz, který už dnes firmu vlastní celou. Postupně se mu Bohemscu podařilo dostat nejen na pulty kamenných obchodů a obchodních řetězců, ale velmi si ji oblíbily i hotely, restaurace či kavárny. „Samozřejmě je to hodně práce, přesvědčit třeba velký nadnárodní řetezec, aby prodávala Bohemscu ve svých marketech. Někteří velcí hráči jako třeba Makro, dnes podporují  velké značky s velkým rozpočtem a malým lokálním nedávají prostor. Ale jsou i velké firmy, které hodně dbají ta to, aby měly v nabídce kvalitní regionální produkty, takže se to daří,“ usmívá se Krumpholz.

Úspěch limonád Bohemsca je podle něj v kvalitě. “Nepřidáváme žádné konzervanty, místo toho limonády před sycením a plněním do lahví pasterizujeme. Takže tu máte vlastně klasickou zavařeninu. A lidé milují i naše příchutě, které jim evokují příjemné vzpomínky. Třeba malinovka, to je chuť dětství. Meruňky, to je zase zahrada… Hruška s hřebíčkem, to je zase vůně z kuchyně od babičky…“ líčí Krumpolz. Kromě ovocných chutí nemůže chybět ani oblíbená cola, kterou ale v Bohemsce ošetřují stejně, jako ostatní limonády. „Není v ní nic umělého, sirup je ze směsi speciálních bylin. Navíc neobsahuje žádnou kyselinu fosforečnou, která je v jiných kolových nápojích běžně obsažena,“ upozorňuje Krumpholz. Portfolio výrobků doplňují ovocné mošty a toniky v několika příchutích.

Ovoce do nápojů se snaží Bohemsca získávat z lokálních zdrojů, ne vždy je to ale možné. „U jablek či hrušek to jde a třeba naše mošty tak jsou ryze z československé produkce. Ale třeba maliny, těch je globální nedostatek. Takže je nakupujeme na evropském trhu a jsme rádi, když se nám jich podaří sehnat dostatek, abychom pokryli naši spotřebu, protože malinkovka je opravdu hit,“ vysvětluje Tomáš Krumpholz.

Foto: Jan Procházka

I proto, že jsou nápoje opravdu chutné a kvalitní, si Bohemscu oblíbili také barmani, kteří ji rádi využívají do nejrůznějších míchaných drinků. „Letos se nám podařilo dostat na karlovarský filmový festival, kde byl na stage Rohlíku desetimetrový bar. Tři metry z toho zabíraly naše limonády a toniky. To je splněný sen,“ zasní se Tomáš Krumpholz a dodává, že firma úzce spolupracuje například s firmou Jan Becher Pernod Ricard, či Palírnou u Zeleného stromu. „Oblíbil si nás i Roman Paulus, který má naše limonády ve svém olomouckém bistru a můžete tam třeba ochutnat i espresso s naším mateřídouškovým tonikem,“ chlubí se Krumpholz. A přidává i další úspěch. „Jsem moc rád, že se nám letos podařilo – i díky olomoucké hospodářské komoře – spojit síly s Grizly.cz - další olomouckou firmou, která prodává oříšky, sušené ovoce a další zdravé věci a dnes je v Česku na úplné špičce. V jejich e-shopu je dnes kompletní portfolio našich nápojů a musím říct, že jen za první měsíc provozu jsme udělali obrat skoro jako předtím za celý rok,“ pochvaluje si Tomáš Krumpholz. 

Dosud se limonády Bohemsca vyrábí hned na třech místech v Česku, Německu a Rakousku, kde si firma pronajímá kapacity. „Používáme námi vyvinutý sirup a celou výrobu máme 100% pod kontrolou. Paradoxně tím, že většinu produkce vyrábíme v Rakousku, máme nižší náklady. Hlavním důvodem je to, že v České republice nejsou dostatečné kapacity na výrobu bio limonád. Pokud ale chceme navýšit výrobu, potřebujeme vlastní stáčírnu s certifikací bio. A ta nemůže stát nikde jinde, než v Olomouci,“ prozrazuje šéf Bohemscy a dodává, že pro Olomouc hraje kromě výhodné polohy a osobního patriotismu i další faktor. „Je tu dlouholetá tradice výroby nealkoholických nápojů a já nevidím důvod, proč bychom na ni nemohli navázat,“ podotýká Krumpholz a naráží tak na olomoucké Nealko, které zaniklo na počátku tisíciletí. Plán na vlastní stáčírnu, která by přinesla desítky nových pracovních míst, je sice dosud teprve na papíře, Tomáš Krumpholz jej ale vidí reálně. „V současné době hledám investora, který by do toho vstoupil. Odhaduji, že ten proces potrvá asi půl roku; pokud se ptáte, kdy by mohla začít v Olomouci výroba, vidím to tak na dva až tři roky,“ míní optimisticky Tomáš Krumpholz. Už dnes má v Olomouci jeden ze dvou distribučních skladů. Další je v Praze. Ročně se z nich rozveze více jak půl milionu lahví nápojů Bohemsca.

Tomáš Krumpholz se snaží se značkou i pomáhat. „Sponzorujeme třeba olomoucké florbalistky. Zajišťujeme jim pitný režim a děvčata si to velmi pochvalují,“ usmívá se Krumpholz. Firma se podílí také na projektu Klavíry do škol a je aktivní i v rámci hospodářské komory. „Myslím, že je tu v regionu řada možných partnerů z podobných či souvisejících oborů a že je dobré, navzájem  si pomáhat,“ míní závěrem a dodává, že i to je důvod, proč si pro své podnikání zvolil Olomouc.