Reklama

Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek, venku je 6 °C

ZKW: V Olomouci se vyvíjejí špičkové světlomety pro auta hvězdných značek

LIGA ÚSPĚŠNÝCH #14

16.11.2022

Jan Procházka

Světlomety dělají auto. A špičková auta potřebují špičkové a stylové světlomety, které umí víc, než jen pouhé „svícení“. Na jejich vývoji se podílejí týmy inženýrů, kteří musí do puntíku splnit stále náročnější vrtochy automobilek. Možná to nevíte, ale oni špičkoví inženýři sedí v Olomouci, kde pod hlavičkou společnosti ZKW vyvíjejí světla pro luxusní BMW, Porsche, Jaguar třeba Rolls Royce. Je tu další díl seriálu Liga úspěšných, ve kterém společně s Okresní hospodářskou komorou Olomouc představujeme podniky a firmy, jež významem daleko přesahují náš region.

Pouhý rok a půl sídlí v Olomouci pobočka mezinárodní společnosti ZKW. Sedmdesátka inženýrů a dalších odborníků tu vyvíjí světlomety pro modely nejvyšších řad aut celé plejády značek. „Světlomet už dávno není jen žárovka, která svítí na cestu, respektive označuje auto, aby bylo vidět. Moderní světlomety jsou nesmírně komplikovaná zařízení, která se skládají ze stovek komponent. Musí vyhovět spoustě požadavků: neoslňovat, ale zároveň poskytnout co největší rozhled, abyste například nesrazili srnku… A jelikož je to silný designový prvek, který často rozhoduje o tom, zda se nám vůz líbí, automobilky na něj hodně dají a velice jim na něm záleží. A proto jsme tu my, abychom ho dodali tak, jak si oni vymyslí, byť by to byla sebevětší šílenost,“ představuje ve zkratce náplň činnosti společnosti ZKW ředitel její olomoucké pobočky David Pala. Vývoj se tu zaměřuje výhradně na prémiové produkty, které dorazí na trh s novými modely aut nejdříve za dva roky. Za poměrně krátkou dobu své existence se olomoucké pobočce podařilo v rámci koncernu dostat na špičku. „Když jsme to rozjížděli, doufali jsme tak ve dvacet lidí. Dnes je nás tu o dost víc a mohu hrdě prohlásit, že nyní neseme silné know-how v oblasti zadních světel v rámci celého světa, což je potvrzení obrovské šikovnosti českých inženýrů. Máme několik mezinárodních patentů,“ říká David Pala a dodává, že olomoucká pobočka má ambice se brzy vyhoupnout na úplnou špici i v oblasti předních světlometů.

Společnost ZKW má české kořeny, první dvě písmena jsou iniciálami jejího zakladatele, Karla Žížaly, který firmu založil ve třicátých letech minulého století ve Vídni (písmeno W). Přes komponenty pro koňské povozy se postupně dostal až ke světlům. O téměř sto let později je firma mezi pěti nejúspěšnějšími hráči na poli osvětlení aut na světě, provozuje závody na několika kontinentech a sama je už několik let součástí koncernu LG, který jí dává finanční stabilitu. Ta je potřeba, vývoj jednoho světlometu totiž včetně montážních linek stojí stovky milionů korun. Na začátku přitom často stojí týmy z Olomouce. David Pala celý proces přibližuje: „Automobilka si vymyslí, že chce na nový model, dejme tomu, světla křišťálovější než křišťál. Zároveň už existuje velmi přibližný model okolí světlometu, takže známe tvar, do kterého se musíme vejít. Automobilka k tomu má ještě celou řadu bližších požadavků, často chce úplně nové věci, které předtím nikdo nedělal. Vypíše se soutěž a my připravíme nějaký projekt. Když to automobilku zaujme a my vyhrajeme, začíná teprve práce, která zabere zhruba dva roky. Začneme vyvíjet, děláme si 3D modely, řešíme detaily… Všechno musíme vymýšlet, je to úplná novinka. Pak vyrobíme první kus, který rozsvítíme. Ten může stát klidně čtyři miliony korun. Ukážeme ho automobilce a ta nám řekne, že chce něco jinak, něco ubrat, přidat… Prostě se ladí požadavky. Jakmile jsou definované, můžeme se pustit do konečné fáze – připravit funkční světlomet, který se dá vyrobit. A teprve teď začnou létat desítky a stovky milionů. Musíme si nechat postavit linky, půl až tři čtvrtě roku trvá, než přijdou stroje. Pak se to postaví a vypadnou první kusy. A vy zjistíte při testech v laboratořích, že jste udělali chyby, opravuje se, ladí… V konečné fázi musíme být schopni sladit rychlost s výrobou aut. To dnes znamená, že máme na kompletaci stovek dílů do jednoho kusu čtyřicet až padesát vteřin.“. Při náběhu výroby jsou i situace kdy musí létat vrtulník přímo do automobilky, aby jim linka nestála.

Foto: ZKW

Kromě toho, že světlo musí skvěle vypadat a svítit, existuje celá řada parametrů, jimž musí vyhovovat. „Vzhledem k tomu, jak drahé je to zařízení, musíme zaručit, že bude spolehlivě fungovat po celou dobu životnosti auta. Doba, kdy jste si vyměnili žárovku a jelo se dál, je pryč. Na moderním světlometu už si nevyměníte nic. Pokud by se pokazil, musí se vyměnit celý, což při ceně třeba sto tisíc korun opravdu zákazník nechce. Takže musíme udělat všechno proto, aby se pokazit nemohl. Světlomety musí spolehlivě svítit v Africe i na Sibiři, musí zvládnout, když je venku mínus dvacet a vjedete do tunelu, kde je plus deset a za minutu jste z něj znovu venku. To jsou obrovské teplotní šoky a tlaky, které to zařízení musí ustát...“ vysvětluje Pala.

Aby bylo něco takového možné, potřebuje společnost špičkové odborníky. „Právě proto jsme tu, v Olomouci. Máme tu totiž skvělé podmínky: Univerzita Palackého vychovává optiky, VŠB z Ostravy zase výborné plastaře, konstruktéry a spoustu dalších šikovných lidí máme taky z VUT v Brně… Počítám, že do tří let naroste náš tým na sto padesát lidí. Chtěli bychom toho dosáhnout i rychleji, ale je to těžké, protože člověk, který umí dělat světla, opravdu není nezaměstnaný, takže ho můžeme získat jen ze školy, nebo přetáhnout odjinud,“ vysvětluje Pala. Firma podle něj hledá schopné lidi pořád. „Samozřejmě, že zkušenost s optikou nebo elektronikou v auto-motive je výhodou, ale jsme schopni si zaměstnance vychovat. Potřebujeme takové, kteří se nebojí velkých výzev a současně jsou týmovými hráči. Pro sólisty tu moc místa není,“ vypočítává Pala a dodává, že zaměstnanci tu mají velký prostor k osobnímu růstu. „Každý nápad se počítá. Je to v lidech. Kdo by pomyslel, že malý nápad položí giganta Nokii?“ usmívá se David Pala a nastiňuje i další plány. V Olomouci by totiž chtěla společnost ZKW v brzké době růst nejen v oblasti vývoje, ale i laboratoří či montáže prvních kusů. „Uvažujeme i o primární výrobě, ovšem pro jednoduché montáže už je Česká Republika drahá a robota či automat můžete umístit i do levnějších zemí než je ČR ,“ doplňuje Pala. 

Olomouc má podle něj potenciál se stát bez nadsázky světovým centrem v oblasti vývoje světlometů. „Je tu několik firem z podobných oborů, se kterými více či méně spolupracujeme. Ale především je tu tradice vývoje, jsou tu lidé, mozky, jaké nenajdete jinde na světě. V dojezdové vzdálenosti tu působí několik tisíc lidí, kteří by se na tom mohli podílet. Je ale potřeba vytvořit podmínky a na tom musí spolupracovat všechny důležité subjekty. Taky je potřeba říct, že v porovnání s německou Teschnische Universitat Darmstadt olomoucká univerzita zatím vývoj osvětlení tolik nezaznamenala. Pěkným příkladem je Moravskoslezský kraj, kde jsou velice proaktivní v téhle oblasti. Ale věřím, že se tohle podaří zlomit a v nejbližších letech nebudou světový ve vývoji osvětlení jen praktici, ale i teoretici a olomoucký kraj. První vlaštovky už vytváříme společně s hospodářskou komorou, UPOL, Optickým klastrem či ICOKem. Když se to povede, bude to pro region obrovský přínos,“ domnívá se Pala.

Budoucnost se tedy podle něj zdá být slibná. „Pokrok v oblasti automobilového průmyslu je obrovský. Podívejte se na auta před deseti lety a nyní. A my už dnes začínáme pracovat na technologiích, které budou běžné za dalších deset let. Chceme, aby auto jinak svítilo ve městě a mimo něj, už dnes umíme udělat třeba dálková světla tak, že vyříznou z kuželu protijedoucí auto, takže ho neoslní… Další technologie souvisí hodně i s rozvojem elektrických a autonomních aut, která budou muset komunikovat s okolím – a to světly, prostřednictvím například projekce na vozovku. Nebojíme se toho, dnes třeba soutěžíme zakázku na nejvyšší řadu Mercedesu; jsou tam takové požadavky, že si na to nikdo jiný netroufne...“ těší se David Pala.