Reklama

Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa, venku je 6.5 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Proč se nedaří desítky let vyřešit dopravu a parkování na Svatém Kopečku?

Zprávy z regionu

27.10.2020

Pavel Vysloužil

Svatý Kopeček, malá lokalita na okraji Olomouce, do které ale zamíří kvůli zoologické zahradě, poutnímu místu a relaxaci v okolních lesích neuvěřitelných 600 tisíc lidí ročně. Přestože je už několik desítek let situace kolem dopravy a parkování v této části města neúnosná, politické reprezentace stále nenašly vůli a peníze ji řešit. Turistické lákadlo, které je druhým nejnavštěvovanějším místem v kraji, tak ztrácí renomé u značné části návštěvníků a místní lidé už nevěří slibům olomoucké radnice.

Kde je zakopaný pes? Na Kopečku je cca 400 parkovacích míst na pěti parkovištích, v případě velkého zájmu se k nelibosti místních parkuje také na místním fotbalovém hřišti (dalších cca 200 míst). „Lidem se to vůbec nelíbí, ale pokud se neparkuje na hřišti, auta stojí na chodnících, na trávnících nebo v zákazech vjezdu,“ říká František Prášil z Komise městské části Svatý Kopeček (místní poradní orgán olomoucké radnice). Několik dnů v roce (svátky prázdniny, prodloužené víkendy) však nestačí ani rozšířené parkovací plochy. Druhým problémem je, že lidé přijíždějící na Kopeček nemají šanci se dozvědět, jaká je aktuální zaplněnost parkovišť (vyjma jednoho), často bezcílně bloudí po ulicích a snaží se zaparkovat, kde jen to jde (i nejde). V místě pak vzniká totální dopravní chaos, který musí řešit policisté.

V roce 2010 to vypadalo, že situace bude zakrátko vyřešená. Radnice oznámila, že na místě stávajícího parkoviště chce vybudovat parkovací dům. Zůstalo ale jen u slibů...

Foto: archiv radnice

A proč to na Kopečku nefunguje jako jinde v Česku či zahraničí? Například tak, že z velkého záchytného parkoviště poblíž lokality doveze k turistické atrakci zdarma kyvadlová doprava? Nebo proč se nerozšíří stávající parkovací kapacity v místě? Nebo se aspoň nevybuduje informační systém s elektronickými tabulemi u vjezdů do Olomouce či aplikace, které by turisty v reálném čase informovaly o dopravní situaci a parkování a snížily riziko kolapsu na místě? Přitom právě toto opatření slibuje radnice již od roku 2017.

Ze silnice mezi Kopečkem a Radíkovem by měla vést přes les na snímku nová cesta k zoo. S tím ale nesouhlasí část místních obyvatel ani Hnutí Duha.

Foto: Jan Procházka

Na Svatý Kopeček už nepřijedu

„Vydali jsme se rodinou do olomoucké zoo, chtěli jsme si projít zahradu a pak se podívat do baziliky. Na Svatý Kopeček jsme přijeli od Lošova, ale několik desítek minut trvalo, než jsme dojeli od začátku obce na parkoviště u zoo. To ale bylo obsazené,“ vzpomíná na loňský víkendový zážitek Tomáš Konvičný z Frýdlantu nad Ostravicí. „Museli jsme se obrátit a hledat jinde. Místní nám poradili, ať zkusíme parkoviště u cesty na Radíkov. Tam ale bylo také obsazeno a lidi už parkovali i v lese,“ podotkl Konvičný. Po necelé hodině se mu nakonec podařilo zaparkovat na hřišti uprostřed obce. Za tu dobu už ale nebylo s dvěma malými dětmi v autě k vydržení a návštěvu Kopečka poznamenaly negativní emoce. „Se ženou jsme se shodli, že tohle nemáme zapotřebí a pro výlet budeme hledat jiné destinace.“

„Odstavná parkoviště jsme plánovali vybudovat buď u kruhového objezdu v Samotiškách, nebo u Droždína, v obou případech jsme se ale setkali s nesouhlasem místních obyvatel, případně i památkářů,“ uvedl Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta magistrátu. Takže tato varianta zatím padá. A co chytrý informační systém? Podle náměstkyně primátora Markéty Záleské se podařilo se vyřešit majetkoprávní vztahy a nyní má záměr platné stavební povolení. „Pokud bude zařazen do plánu investic, může být realizován v příštích letech,“ slibuje náměstkyně.

A tady je zřejmě základní kámen celého problému. Bývalý náměstek primátora Aleš Jakubec, který měl tuto agendu na starosti v letech 2014 – 2018, otevřeně říká: „Žádné vedení města si vyřešení dopravní situace na Svatém Kopečku nedalo jako prioritu. Vždy to vypadlo z návrhu investic při sestavování rozpočtu na další rok.“ 

I když se sliby současného vedení města přece jen naplní a chytrý systém začne v příštích letech fungovat, pořád se nevyřeší nedostatek parkovacích míst na Kopečku. „Chystáme se obnovit jednání s Lesy České republiky o rozšíření parkovací plochy u zoo ze současných 150 na 300 míst, vypadá to, že tentokrát bychom se mohli dohodnout,“ naráží Martin Luňáček na téměř deset let staré jednání města se zástupci Lesů ČR, kdy radnice chtěla odkoupit kus lesa a postavit u zoo parkovací dům. Zástupci organizace však město zaskočili tak tvrdou cenovou nabídkou, že jednání rychle skončila.

Stávající parkoviště u zoo se má rozšířit o dalších cca 150 míst. Najdou se na projekt peníze?

Foto: Jan Procházka

Předpokládaná snadná dohoda s Lesy je ale jenom prvním krokem na cestě. Územní plán počítá s tím, že při zvýšeném počtu parkovacích míst u zoo už nebude možný průjezd Darwinovou ulicí (současná příjezdová komunikace). Musí se vybudovat nová silnice přes les, která spojí cestu na Radíkov s novým parkovištěm. A to zcela jistě přinese řadu problémů. Proti je už teď Hnutí Duha. „Nová silnice znamená narušení rekreační funkce lesa a nijak neřeší zvýšený provoz v okolních ulicích,“ má jasno Miroslav Kutal z olomoucké pobočky hnutí. Také František Prášil z Komise městské části Svatý Kopeček předpokládá, že řada občanů bydlících v okolí plánované stavby bude mít k projektu výhrady. Sám je s mnoha dalšími proti tomu, aby se počet parkovacích míst na Kopečku dál zvyšoval.

Darwinova ulice je nyní hlavní příjezdovou komunikací k zoo. Zatím není jisté, kdy se situace změní.

Foto: Jan Procházka

Na stole však ještě neleží karta nejtěžšího kalibru. Peníze! Olomouc je jedním z nejzadluženějších měst v zemi a navíc vzhledem k současné koronavirové krizi řeší každou korunu. Když se nenašly peníze pro Kopeček v minulých tučnějších letech, je velmi nepravděpodobné, že by investice v řádech stovek milionů korun měla šanci právě teď. „Myslím, že problém je neřešitelný, pokud tedy nevznikne nějaký nový dotační titul,“ míní bývalý náměstek Jakubec. Ani František Prášil z Kopečka nehýří optimismem: „Chci věřit tomu, že se konečně začne něco dít. Když si ale vezmu, že nám trvalo 15 let prosadit na městě stavbu pár desítek metrů chodníků na okraji obce, tak to nevidím vůbec růžově.“