Reklama

Úterý 16. července 2019, svátek má Luboš, venku je 13 °C

Tomáš Hanzlík: Piramo e Tisbe a Endymio

Tomáš Hanzlík: Piramo e Tisbe a Endymio

Divadlo

Proběhlé termíny

Úterý 9. 7. / 19:00
Středa 10. 7. / 19:00
Čtvrtek 11. 7. / 19:00
Pátek 12. 7. / 19:00

Pořadatel: Olomoucké barokní slavnosti

Místo konání: Umělecké centrum UP, Univerzitní 3, Olomouc

Vstupné: od 290 Kč Koupit vstupenku

O akci

Podívejte se na dvě neobarokní opery v rámci Olomouckých barokních slavností

Z obou oper věnovaných původně olomouckému biskupovi Wolfgangu Hanibalovi ze Schrattenbachu se zachovala pouze libreta. První zpracovává tragický příběh mladých milenců, kterým lásku odpírají rodiče. V noci u pramene na tajném místě setkání překvapí Thisbé lvice. Při útěku ztratí závoj, který lvice tlamou zkrvavenou od právě skoleného býka roztrhá. Pyramos v domnění, že jeho láska zahynula, spáchá sebevraždu. Když po návratu Thisbé pochopí jeho tragický omyl, nalehne na stejný meč. Jejich krev potřísní plody moruše, které mají od té doby purpurovou barvu, stejně jako biskupem očekávaný purpurový kardinálský plášť.
Konflikt mýtu o Endymionovi spočívá v jeho kráse. Problematickou lásku, kterou postupně u všech vzbuzuje, však odmítne a přijme raději věčný spánek, který mu však zajistí nesmrtelnost. Také toto podobenství o nestárnoucí kráse umění bylo odkazem na estetické preference olomouckého biskupa.

Piramo e Tisbe je první doložená opera provozovaná na Moravě. Byla zkomponována u příležitosti slavnostního biskupského svěcení Wolfganga Hanibala ze Schrattenbachu. Autory díla byli salcburští umělci: libretistou Francesco Maria Raffaelini, autorem hudby byl dvorní skladatel tamního arcibiskupa Mathias Sigismund Biechteler. Původní starověký milenecký příběh známý z Ovidiových Proměn je použit jako připodobnění svazku, které poutá šlechetné srdce biskupa k jeho novému sídelnímu městu. Olomouc je vykreslena jako nebe, na němž září jako slunce osoba nového biskupa. Plody moruše, které potřísnila krev nešťastných milenců a mají od té doby purpurovou barvu, odkazují zároveň k barvě biskupem očekávaného purpurového pláště kardinála. Z opery se zachovalo pouze italské libreto, které Hanzlík doplnil o některé latinské části původního Ovidiova textu.
Konflikt mýtu o Endymionovi spočívá v jeho kráse. Problematickou lásku, kterou postupně u všech vzbuzuje, však odmítne a přijme raději věčný spánek, který mu však zajistí nesmrtelnost. Také toto podobenství o nestárnoucí kráse umění bylo odkazem na estetické preference olomouckého biskupa. Opera měla premiéru u příležitosti biskupových narozenin a autorem ztracené hudby i libreta byl řeholní skladatel piarista P. David Kopecký a S. Joanne.

Obsazení
Markéta Israel Večeřová, Dorota Grossová, Vincenc Ignác Novotný, Jiří Poláček, Vojtěch Pačák
režie T. Hanzlík