Reklama

Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa, venku je 6.5 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Výrobní firmy bojují s nízkou nezaměstnaností, v Koyo Bearings si s tím umí poradit

Zprávy z regionu

15.6.2017

Autor: David Kopřiva

V olomouckém závodě na výrobu ložisek Koyo Bearings, podobně jako v jiných firmách, řeší nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců na českém trhu. Firma však v minulých letech vyvinula nástroje, kterými se snaží s tímto trendem bojovat, a které mohou být inspirací pro ostatní firmy v České republice.

Olomoucký závod Koyo Bearings Olomoucký závod Koyo Bearings


Hlavním odběratelem ložisek, která olomoucký závod Koyo Bearings vyrábí, je automobilová výroba, ta v roce 2016 vzrostla o celých 12 % a letos pravděpodobně přidá dalších 5 až 6 %. Spolu s pozitivním vývojem ostatních oborů to pro český průmysl znamená období konjunktury, ale také všudypřítomný nedostatek volných pracovních sil. Ten je patrný také na Moravě, kdy v Olomouckém kraji dosáhla nezaměstnanost na rekordní minimum 4,6 %. 

V Koyo Bearings mají vlastní způsoby, jak s tímto nepříznivým vývojem bojovat. Hlavní problém je nedostatečná kvalifikace uchazečů o zaměstnání a absolventů strojnických škol. Ti nejsou zvyklí pracovat s moderním strojním zařízením, s digitalizovanými CNC obráběcími stroji nebo digitálním měřícím zařízením. Závod proto v minulém roce vytvořil vlastní školící místnost. „V nové školící místnosti (Do-Jo Room) se snažíme kvalifikovat strojaře i z uchazečů, kteří mají o strojírenství jen velmi okrajové znalosti. Seznámíme je s výkresovou dokumentací a způsoby, jak a co z ní číst, naučíme je obsluhovat nejmodernější stroje, respektovat požadavky kvality, měřit a sledovat přesnost produkce,“ upřesňuje manažerka personálního oddělení Jana Kopecká.

Školení zaměstnanců ve výukové místnosti Do-Jo Room Školení zaměstnanců ve výukové místnosti Do-Jo Room


Pro budoucnost českého strojírenství a pro prosperitu regionu je nezbytně nutná spolupráce se školstvím. Mýtus, že studenti neprojevují zájem o studia v technických oborech, je nepravdivý. Demotivační je ale velké množství teorie, která je v praxi často málo použitelná. Mladé studenty zajímají nové technologie, nové strojní vybavení, digitální ovládání apod. K těm však nemají ve stávajících školách dostatečný přístup. Na tyto nedostatky ve školství je třeba upozorňovat. Proto je Koyo členem AutoSAP, Moravskoslezského automobilového klastru, Svazu průmyslu a dopravy, Hospodářské komory a dalších organizací, přes které formuluje své požadavky formuluje vládním institucím. 

„Pro potenciální zaměstnance chceme být společností s dobrou adresou. Dosáhli jsme řady úspěchů, získali jsme mnohá prestižní ocenění na regionální i národní úrovni. Zaměřujeme se rovněž na společenskou odpovědnost, kdy jsme v regionu za dobu svého působení věnovali přes 21 milionů korun na nejrůznější charitativní projekty,“ dodala Kopecká.

Ředitel závodu Petr Novák, MBA Ředitel závodu Petr Novák, MBA


Společnost zažívá v současnosti velmi příznivé období růstu. Od roku 2012 navýšila tržby o více než 100 % a tento rok plánuje překročit v tržbách hranici 1 miliardy korun. Jako výzvu v závodě vnímají nové trendy jako je Průmysl 4.0 nebo elektromobilita. Ložiska jsou potřebná nejen v tradičních spalovacích motorech, ale i v elektromotorech. „Prodej elektromobilů vzrostl za posledních 5 let o 1450 %. To je číslo, které nemůžeme ignorovat. Trend je jasně dán a my se nechceme jen svézt na jeho růstu. Vyvíjíme vlastní technologické inovace, spolupracujeme s výrobci a celou problematiku pozorně sledujeme,“ dodává k současným aktivitám společnosti ředitel Petr Novák.

V automobilovém průmyslu je významný také trend downsizingu a snižováním hmotnosti automobilů, aby byli výrobci schopni splnit přísné EURO normy a normy emisí CO2. Honba za nižší hmotností se týká i odvětví výroby ložisek. V Koyo Bearings snížili tloušťku vnějšího kroužku ložiska až na 1,5mm, což u některých typů ložisek představuje snížení o 300 %.

Ukázka ložisek vyráběných firmou Koyo Bearings Ukázka ložisek vyráběných firmou Koyo Bearings


„Ve spolupráci s VUT v Brně a s naším Vývojovým centrem v Brně jsme vyvinuli nové řady ložisek, která dodáváme do aut značek jako Mercedes-Benz, Jaguar, Land Rover nebo Porsche,“ vysvětluje vývoj průmyslu a související investice Novák. Do modernizace výroby firma v posledních pěti letech investovala 550 mil. Kč a do roku 2021 plánuje proinvestovat další téměř miliardu.

Těsně před realizací je momentálně nová linka za 40 mil. Kč, která bude produkovat válečková ložiska do převodovek pro Porsche 911. „Poptávka po nových ložiscích roste velkým tempem. Mezi lety 2019 a 2020 proto plánujeme výstavbu nové haly vedle té stávající. Pozemek už jsme odkoupili a v současnosti jsme v přípravné fázi. V plánu je také velká modernizace kalírny, která také už kapacitně nedostačuje,“ dodal k plánům společnosti Novák.

David Kopřiva

Reklama

TITANKOV s.r.o.

Katalog firem » Řemeslníci » Povrchová úprava kovu, skla, porcelánu

Povrchová úprava kovů PVD nitridem titanu - zlatá
-koupelnové doplňky
-hudební nástroje
-kování na dveře a okna
-doplňky auto-moto

TITANKOV s.r.o.
Chválkovická 151/82
Olomouc

mob:608912941