Reklama

Sobota 23. září 2017, venku je 9.3 °C

Svátek má Berta

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Úplné zatmění: Prokletí básníci Verlaine a Rimbaud ožívají v nové inscenaci Moravského divadla

Kultura

17.3.2017

FOTO: JAN PROCHÁZKA

Přátelství, lásku i nenávist mezi prokletými básníky Paulem Verlainem a Arthurem Rimbaudem zachycuje hra uznávaného britského dramatika a filmového scenáristy Christophera Hamptona Úplné zatmění. Vrcholy a pády jejich krátkého, ale o to intenzivnějšího vztahu představí na olomouckém jevišti režisér Petr Štindl, dvojici básníků ztvární Petr Kubes a Vojtěch Lipina. Premiéra činoherní inscenace Úplné zatmění se v Moravském divadle uskuteční v pátek 17. března v 19 hodin.

Foto: Jan Procházka

Držitel řady ocenění včetně Oscara a Ceny britské filmové a televizní akademie Christopher Hampton napsal hru Úplné zatmění ve svých dvaceti letech. Po skončení studií na Oxfordské univerzitě strávil nějaký čas v Paříži, kde jej ovlivnila Rimbaudova poezie a myšlení. Úplné zatmění se světové premiéry dočkalo v roce 1968 v londýnském Royal Court Theatre. Absolventka pražské FAMU, polská režisérka Agnieszka Hollandová, natočila v roce 1995 filmovou adaptaci Hamptonovy hry. Postavu Rimbauda ztvárnil Leonardo DiCaprio. „Naše verze se samozřejmě od filmu výrazně odlišuje, přece jen jsme na divadle a používáme jiné prostředky. Hra je založena na reálných postavách a reálných situacích, ale divák, který jména Verlaine a Rimbaud dobře nezná, nebude o nic ochuzený. Zjistí, že to byly fascinující osobnosti a zažije průběh jejich vztahu, který oba ovlivnil do konce života. Byl to vztah nečekaný a pro společnost nepochopitelný,“ uvedl režisér Petr Štindl, jenž se na olomoucké jeviště vrátil po jedenácti letech – v březnu 2006 uvedl v Moravském divadle komedii Ephraima Kishona Oddací list.

Tvůrci inscenace neakcentovali téma homosexuálního vztahu. „V divadle je zajímavější náznak než explicita. Úplné zatmění je příběhem o lásce, v němž Rimbaud vystupuje jako anděl i Mefisto zároveň. Přestože na mnohé působil jako drzý fracek, pro Verlaina byl přitažlivý a uchvátil jej. Zdůrazňujeme téma svobody, práva na sebevyjádření, možnosti dělat to, co člověk cítí i za cenu odsouzení ze strany společnosti,“ přiblížil režisér.

Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka

Hlavní protagonisté se před začátkem zkoušek poctivě připravili a nastudovali o svých předobrazech řadu textů. „Znal jsem již dříve básně obou autorů a mám rád knihu Život Rimbaudův, jejímž autorem je Pierre Petitfils. Nabízí zajímavý a čtivý výlet do světa prokletých básníků. Úplné zatmění je příběhem o lásce jako veličině tak silné, že nezáleží na pohlaví zamilovaných. Zachycuje těžkou dobu, v níž museli Verlaine a Rimbaud svůj vztah skrývat, a ukazuje, že krásné věci se mohou zrodit i z bolesti a zoufalství,“ uvedl představitel Verlaina Petr Kubes. „Tato hra není historickou replikou. Důležité je téma touhy po svobodě a jedince proti konvencím. Rimbaud usiloval o hledání pravdivosti života a univerzálního prožitku,“ doplnil Lipina.

Foto: Jan Procházka

Verlainovu manželku Mathildu ztvární Vladimíra Včelná. „Mathilda velmi miluje svého muže. A to i přesto, že k ní dokáže být hrubý a násilný dokonce i v pokročilém stadiu těhotenství. Byl to pro mě těžký herecký úkol, sama bych takové zacházení nesnesla. Vždycky, když odložím roli Mathildy a jsem zase sama sebou, uvědomím si, jak šťastný život žiju,“ popsala Včelná. Mathildinu matku Antoinettu si zahraje Ivana Plíhalová, postavu otce ztvární Jaroslav Krejčí. Dále účinkují Daniela Krahulcová, Tomáš Krejčí, Jan Ťoupalík či Václav Bahník.

Foto: Jan Procházka

Netradiční scéna v podobě skleníku/oranžerie s palmami a sochami je dílem výtvarníka Petra B. Nováka. „Chtěli jsme vytvořit jakýsi zelený ráj související s absintem, který Verlaine s Rimbaudem nadšeně konzumovali. Scéna připomíná pomyslnou bublinu, v níž jsou oba básníci uzavřeni,“ přiblížil Štindl. Kostýmy navrhla Lucie Halgašová.

Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka