Reklama

Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří, venku je 4.8 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Revoluce v ochraně osobních údajů

Tipy a názory

20.7.2017

Autor: Miroslav Škrabal

Také se vám často stává, že vám někdo volá a nabízí tu nejlepší službu na světě nebo vám chodí do mailu hromada tzv. obchodních sdělení, která jste si vůbec nevyžádali? Ptáte se, kde na vás vzali číslo nebo mailovou adresu? I když zpracování a uchovávání osobních údajů již dnes upravuje zákon č. 480/2004 Sb., kde je např. uvedeno, že šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky lze pouze za předchozího souhlasu, některé společnosti si s tím příliš hlavu nelámou a vesele nás těmito maily bombardují dál.

Ilustrační foto Ilustrační foto Foto: depositphotos

Proto přichází revoluce v ochraně osobních údajů, nová evropská směrnice GDPR (General Data Protection Regulation), která by měla do této problematiky vnést pořádek, ale také vysoké sankce za její nedodržování. Směrnice bude platná od 25.5.2018 a týká se všech subjektů, organizací, společností a institucí, které působí na území Evropské unie. A co tak zásadního nám tedy přinese?

Např. se jasně definuje, co se považuje za osobní údaj. Kromě klasického jména, rodného čísla, emailové adresy apod. směrnice myslí i na moderní technologie. Nově přibyde IP adresa, informace o poloze uživatele, informace o využívaných zařízeních nebo biometrická a genetická data. Směrnice se hodně zaměřuje i na informace o Vašem zdravotním stavu, mezi které patří vše, co s Vaším zdravím souvisí, ať už jsou to stavy minulé, současné nebo budoucí.
Samozřejmě se zabývá i uchováváním a zpracováním tzv. cookies, což jsou data z Vašeho prohlížeče, která vypoví vše o tom, co na internetu hledáte, co vás zajímá a podle toho vám pak „naskakují“ ty správné reklamní bannery.

Co by se dalo ještě nazývat revolucí jsou jak sankce, které vyplývají z nedodržování této směrnice, tak tzv. právo být zapomenut. Co se týká sankcí, ty mohou dosahovat částky až 20 milionů eur, připadně i 4% z celosvětového obratu podniku. A právo být zapomenut? Jednoduše řečeno, pokud neexistují právní důvody pro držení osobních dat, je správce povinen tato data bez zbytečného odkladu vymazat.

Zajímavostí může být i nová ohlašovací povinnost v případě úniku citlivých dat. V případě, že se tak stane, mají subjekty 72 hodin na to, aby tuto skutečnost sdělily dozorovému orgánu. Už by se tak nemělo stát, že budou společnosti úniky dat tajit a veřejnost se to dozví až ve chvíli, kdy se z úniku dat stává mediální aféra.

Toto je jen hrubý přehled novinek, které nařízení GDPR přinese. Samotný originál směrnice má 88 stran a je ke stažení na stránkách evropské komise. Revoluce v ochraně osobních údajů je v podstatě za dveřmi, dotčené subjekty se na novou směrnici již delší dobu pečlivě připravují a my jako spotřebitelé můžeme čekat, co dobrého to pro nás přinese. Sám jsem hodně zvědavý, na co se máme těšit.

Miroslav Škrabal

Reklama

LASER ARENA OLOMOUC

Katalog firem » Sport

Laser Game, neboli Laser Tag v sobě spojuje sport, akci, zábavu i adrenalin. Hra je podobná paintballu, ale zásahy nebolí, nezanechávají barevné skvrny ani modřiny. Samotná aréna, kde se Laser...