Reklama

Pondělí 26. června 2017, venku je 17.5 °C

Svátek má Adriana

	 Pavel Mrkus R. E. D.

Pavel Mrkus R. E. D.

Středa 3. 5. - Neděle 2. 7.

Pořadatel: Muzeum moderního umění

Místo konání: Arcidiecézní muzeum, Václavské náměstí 3, Olomouc

O akci

Speciální audiovizuální site-specific instalace využívá prostorové a významové dispozice středověkého ambitu s gotickou křížovou klenbou, kterou po vzoru tradičních nástěnných maleb oživuje o dynamický obraz a zvuk. Tematicky osciluje mezi kulturními paradigmaty základní křesťanské ikonografie a současné digitálně utvářené vizuality. Základním motivem instalace jsou červená světelná pole. Vedle zjevné rituální, či teologické symboliky se červená barva objevuje také v často protichůdných společenských situacích. Ať již odkazuje jednou k signálním varovným světlům, červenému osvětlení fotokomory, a jindy k barvě krve, ornátu, revoluce, červeného vína či třeba pekla, nebo červené lucerny, vždy označuje něco mimořádného, vyžadujícího zvláštní pozornost. Tato ambivalentní a provokativní ctižádost červené barvy pak vybízí ke střetu protichůdných významů.

Z technického hlediska je červená jednou ze tří základních barev současných zobrazovacích technologií, ovšem pro lidské oko je zároveň nejníže viditelnou částí barevného spektra. Do kamenného středověkého prostoru, původně určeného k meditativní chůzi mnichů, vnáší motiv dynamických fresek červené barvy technologickou a digitální současnost a zkušenost tak zvané rozšířené reality.

Motivy projekce na stropě vycházejí ze seskupování útvarů mnoha elementárních částic, tvarově vycházejících z červených krvinek (tyto nejmenší tělesné buňky přenášejí kyslík z plic do tělních tkání - jsou elementárním převaděčem dechu do hmoty těla), které se pohybují podle proměnlivého organického biorytmu, ale chvílemi se řadí do abstrahovaných, geometrických konfigurací, připomínajících třeba letecké dopravní systémy. Projekce na svislé stěně je tvořena počítačově upraveným záznamem živelně proudící tekutiny v sytě červených odstínech. Estetikou romantických obrazů přitom zároveň cituje z řady filmových fascinací nejvzácnější tělní tekutinou.

V názvu R.E.D. je možné číst mnohoznačné pole různých vrstev významů od jednoduché základní červené barvy, přes odkazy ke zkratkovitosti zrychleného vnímání informací, formalismus komerčních značek až po šifry dávných nebo utajených významů.